‘Mollie aast op Engelse fintech Gocardless’

Betaalbedrijf Mollie zou nabij de overname zijn van zijn Engelse branchegenoot Gocardless, maar het is niet de enige belangstellende. GoCardless heeft dit jaar gesprekken gevoerd met meerdere potentiële overnemers en Mollie heeft volgens techtitel Sifted de beste kaarten. De bedrijven kennen elkaar op managementniveau goed, want Mollie-baas Koen Köppen heeft sinds 2022 een toezichthoudende functie bij het Engelse bedrijf. Sinds de oprichting in 2011 haalde de fintech uit Londen ruim 600 miljoen dollar groeigeld op. De investeringsronde van drie jaar geleden droeg daar voor de helft aan bij. Ondanks een omzet van 147 miljoen euro in 2024 (+38%) noteerde het een verlies van veertig miljoen euro (-55%). Bijna een kwart van de omzet, gerealiseerd door ruim honderdduizend klanten, was afkomstig van buiten de thuismarkt. Onder de vleugels van Mollie zou de technologie van Gocardless makkelijker internationaal kunnen worden uitgerold. Het bedrijf van directeur Koen Köppen, die zelf toen jaar op topfuncties bij Klarna werkte, is praktisch in heel Europa actief. Daarmee realiseerde het in 2024 een omzet van 214 miljoen euro. De groei van 28 procent is het gevolg van het internationale expansiebeleid. Voor zijn toenmalig werkgever Klarna sloot Köppen in 2021 nog een deal met Gocardless om in de VS bankierdiensten te kunnen aanbieden. Gocardless van CEO Hiroki Takeuchi (foto) is gespecialiseerd in een specifiek type betalingen: terugkerende betalingen (zoals abonnementen op software en diensten) en automatische incasso’s. In jargon wordt daarnaar verwijzen met het acroniem ACH-betalingen (Automated Clearing House). Foto: Web Summit (cc)
emerce
12-08-2025 06:41