ChatGPT is met 60 procent de meest herkende en gebruikte AI-tool onder Nederlandse consumenten, gevolgd door Microsoft Copilot (24%) en Google Gemini (20%). Minder dan 5 procent van de respondenten is bekend met andere AI-tools, zoals Perplexity, Claude en LeChat. Dit blijkt uit recent panelonderzoek door Telecompaper onder 1.800 consumenten.
ChatGPT wordt ook het actiefst gebruikt: 41 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan de tool daadwerkelijk in te zetten. Copilot en Gemini volgen met respectievelijk 13 en 8 procent.
De bekendheid met AI-tools verschilt duidelijk tussen leeftijdsgroepen en tussen opleidingsniveaus. Zo is 86 procent van de jongeren tussen 16 en 24 jaar bekend met ChatGPT, tegenover slechts 29 procent van de 68-plussers. Onder hoogopgeleiden ligt de bekendheid op 71 procent, tegen 33 procent bij praktisch opgeleiden. Vrouwen zijn vaker bekend met ChatGPT dan mannen, die vaker gebruikmaken van Copilot en Gemini.
Van de ChatGPT-gebruikers geeft 68 procent aan de tool minstens wekelijks in te zetten. Vooral jongeren, zoals die tussen de 16 en 24 jaar (75%), en werkenden gebruik de tool minstens eens per week.
Ondanks het intensieve gebruik heeft slechts 13 procent van de ChatGPT-gebruikers een betaald abonnement. Dit aandeel ligt lager dan bij andere tools zoals Copilot. Dit komt mogelijk doordat laatstgenoemde voor veel werkenden beschikbaar is in zakelijke producten van Microsoft.
Foto Matheus Bertelli (Pexels)
emerce
05-08-2025 05:57