Univé maakt schadeafhandeling slimmer met AI

Coöperatie Univé zet een nieuwe AI-oplossing in bij het behandelen van autoschades. Met de Univé SchadeCheck kunnen autoverzekerden eenvoudig, snel en op basis van betrouwbare informatie zelf bepalen of het claimen van een kleine schade opweegt tegen het eventuele verlies aan premiekorting. Informatie aanleveren via e-mail en veelvoudig contact met schadebehandelaars en -herstellers is niet meer nodig. Veel automobilisten besluiten na enige twijfel toch een schade te claimen bij hun verzekeraar, om er na meervoudig overleg en informatie-uitwisseling achter te komen dat het verlies aan premiekorting nadeliger is dan het schadeherstel voor eigen rekening nemen. Beide partijen steken veel tijd en energie in een schadebehandeling die dan uiteindelijk niet wordt afgerond. Om verzekerden sneller te helpen en de tijd van schadebehandelaars doeltreffender in te zetten, ontwikkelde Univé in samenwerking met data- en softwarebedrijf Solera de Univé SchadeCheck. Door enkele foto’s van de schade te uploaden in de Univé App kan de AI dankzij de Intelligent Estimation-technologie een nauwkeurige inschatting van de reparatiekosten maken én inzicht geven in de gevolgen voor hun premie. Voorlopig richt de functie zich op eenzijdige cascoschades zonder letsel, waarvan Univé jaarlijks zo’n 10.000 tot 15.000 meldingen ontvangt. Jaarlijks trekken ruim 2.000 verzekerden hun schadeclaim weer in, omdat ze pas na melding of herstel ontdekken dat het financieel voordeliger was om de schade zelf te betalen. Univé zegt dat het de eerste schadeverzekeraar in Nederland is die een combinatie tussen fototechniek en AI-technologie inzet bij de beoordeling en afhandeling van schades. AI wordt al langer ingezet bij Univé de om processen zoals risicobeoordeling, klantcommunicatie, preventie, service en fraudedetectie te versnellen, kosten te verlagen en risico’s beter te beheersen.
emerce
31-07-2025 08:12