9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, digitale detox wint terrein

Bijna 9 miljoen Nederlanders beschouwen het gebruik van social media als onvermijdelijk. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om een ‘digitale detox’ klinkt steeds luider, vooral onder Nederlanders tot 45 jaar. Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om een ‘digitale detox’ klinkt steeds luider, vooral onder Nederlanders tot 45 jaar. Het Het deelonderzoek over de ‘digitale detox’, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met branchevereniging DDMA, geeft inzicht in hoe Nederlanders social media ervaren, welke drijfveren en zorgen ze hebben en hoe ze aankijken tegen tijdelijke pauzes van social media. Volgens Nanda Appelman, Market Insights Specialist bij DDMA, laat het onderzoek zien dat overprikkeling en schuldgevoel door overmatig social media-gebruik niet langer een abstract probleem is, maar voor consumenten écht aanleiding vormt tot reflectie en soms zelfs tot actie. “Dat sluit naadloos aan op het fenomeen dat wij signaleren in ons eigen onderzoek, de DDMA Barometer 2025: de verwachtingen van consumenten veranderen, juist omdat consumenten zich bewuster worden van hun aandacht. Waardoor de druk op de marketingsector om te investeren in betekenisvolle marketing en kwaliteit groeit.” Vooral bij de jongere generaties en het bewustzijn is daar ook vrij hoog: zo’n 3 op de 10 Gen-Z’ers heeft ervaring of plannen met een digitale detox. Vanaf 45 jaar en ouder is dat percentage veel kleiner. Conlcusies • Onvermijdelijkheid: Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media niet meer weg te denken, ondanks de nadelen. • Generatieverschillen: 2 op de 3 Gen Z’ers (15-28 jaar) ziet social media als onmisbaar en kijkt er automatisch op bij verveling. • Mentaal welbevinden: 6 miljoen Nederlanders voelen zich weleens overprikkeld door social media; vooral jongeren ervaren schuldgevoel bij intensief gebruik. • Digitale detox: Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben een digitale detox gedaan of plannen dit te doen. De detox levert vooral mentale rust, tijd en aandacht voor het echte leven op. • Hulp gewenst: Jongere generaties staan open voor hulp van socialmediaplatforms of adverteerders om meer rust te creëren. Foto Cup of Couple (Pexels)
emerce
30-07-2025 06:09