Spotify heeft in het tweede kwartaal van 2025 sterke groeicijfers laten zien, met een stijging van het aantal maandelijkse actieve gebruikers (MAU) naar 696 miljoen (11 procent op jaarbasis), ruim boven verwachting. Ook het aantal premium-abonnees steeg fors, tot 276 miljoen (+12%).
De omzet groeide met 10 procent tot 4,19 miljard euro, voornamelijk dankzij de abonnementen. De advertentie-inkomsten daalden licht. De brutomarge bleef stabiel op 31,5 procent.
Toch boekte Spotify een nettoverlies van 86 miljoen euro, tegenover een winst van 274 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De stijgende kosten — vooral door hogere lonen, personeelsuitbreiding en sociale lasten — wogen zwaar op het resultaat.
Opvallend is de sterke groei in luistertijd van audioboeken, met een stijging van 35 procent in kernmarkten zoals de VS, het VK en Australië.
Voor het derde kwartaal verwacht Spotify een verdere stijging tot 710 miljoen gebruikers en 281 miljoen premium-abonnees, met een omzet rond de 4,2 miljard euro.
De aandelen van het bedrijf zijn in de afgelopen 12 maanden met ongeveer 120 procent gestegen – een sterke opleving na de diepterecords van 2022. Deze stijging werd vooral veroorzaakt door prijsverhogingen en een efficiëntere kostenstructuur.
Eerder deze maand bereikte het aandeel een recordhoogte van 738,45 dollar, al is het sindsdien iets gedaald in de aanloop naar het kwartaalrapport van dinsdag.
De enorme koersstijging van Spotify volgt op een ingrijpende herstructurering van het bedrijf, waaronder ontslagen, wijzigingen in het leiderschap en een terugtrekking uit dure exclusieve podcastdeals. Na een investering van 1 miljard dollar in de opbouw van zijn podcasttak, heeft het bedrijf zijn aanpak inmiddels afgeslankt en de focus versmald.
emerce
29-07-2025 12:05