Meta heeft aangekondigd dat het vanaf begin oktober 2025 geen politieke of maatschappelijke advertenties meer zal toestaan op zijn platforms binnen de Europese Unie.Het besluit is een directe reactie op de aankomende EU-verordening inzake Transparantie en Gerichte Politieke Advertenties (TTPA).
Volgens Meta legt de TTPA ‘onwerkbare eisen en juridische onzekerheden’ op, waardoor het moeilijk wordt om deze advertentiediensten nog aan te bieden.
De maatregel geldt alleen binnen de EU; in andere delen van de wereld blijft Meta wel politieke advertenties toestaan. Binnen de EU blijft het wel mogelijk voor burgers en politici om vrij over politieke onderwerpen te posten en discussiëren, zolang ze niet betalen om deze berichten te promoten.
Volgens Meta legt de TTPA vergaande beperkingen op, wat ertoe zou leiden dat advertenties minder relevant worden voor gebruikers. Ook stelt het bedrijf dat de maatregelen gepersonaliseerde advertenties ondermijnen, die volgens Meta juist belangrijk zijn voor zowel adverteerders als gebruikers.
Wat de uiteindelijke impact zal zijn op verkiezingscampagnes in de EU moet nog worden afgewacht.
Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2020 is gebleken dat gepersonaliseerde boodschappen van politieke partijen invloed kunnen hebben op de stemkeuze van kiezers.
Ook tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 zetten verschillende partijen gerichte advertenties in. De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde dat dit het risico met zich meebrengt van een oneerlijke verkiezingsuitslag.
emerce
28-07-2025 06:11