‘Telecom- en energiebedrijven doof voor kritiek op deurverkoop’

Telecom- en energiebedrijven weigeren te stoppen met deur-aan-deurverkoop, ondanks jarenlange misstanden. Begin juli riep de Consumentenbond KPN, VodafoneZiggo, Odido, Delta Fiber, Essent en Vattenfall op om te stoppen met deze agressieve verkoopwijze. Toch weigeren de meeste bedrijven hun aanpak aan te passen en houden vast aan het idee dat strenger toezicht volstaat. Alleen DeltaFiber geeft aan te overwegen te stoppen met deze praktijken. Vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van deurverkoop door zogeheten fieldmarketingbureaus. De deurverkopers van deze bureaus moeten zich houden aan gedragsregels die vastgelegd zijn in de Code voor Fieldmarketing (CFM) van de Reclame Code Commissie. Maar zij lappen deze regels massaal aan de laars, zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond ondervroeg 7500 consumenten en sprak met oud-medewerkers van de bureaus. Ook ging de Consumentenbond undercover als student-deurverkoper. De deurverkopers bleken Nee-stickers te negeren, door te drammen als iemand geen interesse heeft en met leugens bij mensen binnen te komen of ze over te halen. De Consumentenbond maakte zich in 2012 al hard voor een Bel-niet-aan-register, waar consumenten zich konden afmelden voor ongevraagde deurverkoop. De Consumentenbond verstuurde destijds ook bijna 1 miljoen ‘bel-niet-aan-stickers’. Toch is er sindsdien weinig veranderd. De Consumentenbond krijgt al jaren klachten over agressieve en soms misleidende verkopers aan de deur en pleit daarom voor een totaalverbod op deze praktijken. Maar Europese regels laten dat nu nog niet toe. Uit een recente enquête onder 7500 panelleden van de Consumentenbond bleek dat 92% van de consumenten zich stoort zich aan deurverkopers. 71 procent ervaart het deurcontact als intimiderend.
emerce
24-07-2025 08:49