Nederlanders boeken hun zomervakantie steeds vaker met AI. Dat blijkt uit het nieuwste Hospitality & Travel Report van het financiële technologieplatform Adyen. 26 procent van de Nederlanders gebruikt AI om inspiratie op te doen, een stijging van 91 procent ten opzichte van 2024.
Vooral oudere reizigers ontdekken de voordelen: het aantal boomers dat AI gebruikt, groeide met 125 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar Gen Z (56%) en Millennials (43%) zijn nog steeds de meest actieve AI-gebruikers.
Volgens 78 procent van de Nederlandse Boomers helpt AI om door de ruis op social media heen te prikken. En dat is geen overbodige luxe, want maar liefst 64 procent van de reizigers ergert zich aan de overvloed aan advertenties, gesponsorde berichten en influencercontent. AI filtert die ruis weg en zorgt sneller voor inspiratie dan welke andere methode ook (61%).
Gasten verwachten dat bedrijven AI inzetten om reizen en betalingen makkelijker te maken. Nederlandse bedrijven in de hospitality zijn zich bewust van deze trend. Bijna de helft (49%) denkt dat AI-zoektools het boeken in 2025 flink gaan veranderen. 44% verwacht dat AI-automatisering de gastbeleving persoonlijker maakt.
emerce
24-07-2025 06:08