Volgens marktonderzoeksbureau WARC groeit de advertentie-omzet van Reddit dit jaar naar verwachting met dubbele cijfers door tot 1,8 miljard dollar – en dat is nog maar het begin.
Reddit positioneert zich als een ‘alternatief voor sociale media’, met de nadruk op tekstgebaseerde, inhoudelijke gesprekken. De gebruikers zijn vaak actief op zoek naar specifieke informatie, wat merken een kans biedt om op een natuurlijke manier ontdekt te worden. Door de inzet van AI voor gerichte advertenties en contentlicenties versnelt Reddit zijn groei nog verder, verwacht WARC.
“De advertentietak van Reddit is momenteel nog relatief klein, maar de sterke groei, het toenemende bereik – inmiddels groter dan dat van X (voorheen Twitter) – en de AI-ontwikkelingen maken het platform aantrekkelijk voor steeds meer adverteerders,” aldus Celeste Huang, Media Insights Analyst bij WARC Media.
Volgens de nieuwste prognoses van WARC Media groeit de wereldwijde advertentieomzet van Reddit met 49,6 procent naar 1,8 miljard dollar in 2025, en nog eens met 39 procent naar 2,5 miljard dollar in 2026. Daarmee wordt het platform een serieuze uitdager van gevestigde techreuzen.
Reddit haalt inmiddels 60 procent van zijn inkomsten uit het midden- en onderstuk van de marketingfunnel, terwijl merkcampagnes bovenin de funnel juist het snelst groeien – een ontwikkeling die werd onderstreept tijdens de kwartaalcijfers over het vierde kwartaal van 2024.
Toch blijft Reddit met een aandeel van slechts 0,4 procent in de totale socialmedia-advertentie-uitgaven nog relatief klein. Hoewel het zich bewust als ‘anders dan sociale media’ profileert, concurreert het in de praktijk voorlopig wel degelijk om dezelfde advertentiebudgetten.
Om meer adverteerders aan te trekken, investeert Reddit strategisch in AI: van contentmoderatie en vertalingen tot licentiedeals en advertentietargeting. De AI-zoekfunctie Reddit Answers trok in het eerste kwartaal van 2025 al een miljoen wekelijkse gebruikers.
In het eerste kwartaal 2025 telde Reddit 108,1 miljoen unieke dagelijkse gebruikers – een stijging van 31 procent op jaarbasis. Het totale advertentiebereik bedraagt inmiddels 606 miljoen gebruikers wereldwijd, waarmee het X is gepasseerd (586 miljoen) en snel inloopt op Snapchat (709 miljoen).
Hoewel deze groei deels toe te schrijven is aan een wijziging in de meetmethode, blijft het platform sterk presteren. Reddit’s gebruikersbestand is overwegend mannelijk (59,8%) maar kent een brede leeftijdsverdeling. In de VS is 41% tussen de 18 en 34 jaar, en 34% ouder dan 45.
Reddit wil zich niet alleen profileren als alternatief voor sociale media, maar ook als alternatief voor AI-zoekmachines, door zijn gemeenschapsgerichte benadering. CEO Steve Huffman meldde dat Reddit in 2024 tot de 20 meest gezochte termen op Google behoorde – en zelfs zesde stond in de laatste 90 dagen. Veel bezoekers komen via Google op Reddit terecht op zoek naar antwoorden.
Volgens Reddit is een kwart van alle posts op het platform aanbevelingsgericht – gebruikers helpen elkaar bij aankoopbeslissingen. Ruim 40 procent noemt de mogelijkheid om vragen te stellen in vertrouwde communities als topprioriteit bij productonderzoek. En 76 procent vindt Reddit ‘eerlijker en betrouwbaarder’ dan andere platforms.
Bijna een kwart van deze aanbevelingen leidt tot een zogeheten redirection – waarbij de originele poster bereid is om voor een ander merk te kiezen.
Merken die authentiek meedoen aan de gesprekken op Reddit plukken daar de vruchten van. Eén organische post per week levert gemiddeld 3,5 procent meer positieve merkvermeldingen op. Drie inhoudelijke reacties onder gebruikersposts zorgen voor een stijging van 2,2 procent.
Advertentieformaten zoals AMA’s (Ask Me Anything) en Reddit Pro Trends helpen merken om op een natuurlijke manier deel te nemen aan het gesprek – wat klanttevredenheid en loyaliteit bevordert.
Dankzij AI-technologie verbeteren ook de prestaties van conversiegerichte campagnes. Adverteerders die gebruikmaken van dynamische productadvertenties of standaard conversiecampagnes zagen in Q1 2025 hun Return on Ad Spend (ROAS) verdubbelen.
Uit een recente MMM-analyse blijkt bovendien dat Reddit een van de twee meest efficiënte sociale platformen is voor betaalde media, met een impact van 11% op versterking van andere kanalen.
Foto Brett Jordan (cc)
emerce
22-07-2025 06:19