TomTom sluit een lastig kwartaal af. De Automotive-divisie kreeg te maken met onzekerheden in de sector, terwijl de onderliggende groei van de Enterprise-activiteiten meer dan teniet werd gedaan door ongunstige wisselkoerseffecten. Het nettoverlies bedroeg 23.6 miljoen euro.
Het bedrijf realiseerde naar eigen zeggen een sterke brutomarge, die naar verwachting verder zal verbeteren naarmate men de productgerichte strategie zal blijven ontwikkelen. Daarnaast werden de operationele kosten in het tweede kwartaal beïnvloed door de voorziening in verband met de organisatorische herstructurering die in juni werd aangekondigd. De komende periode moeten 300 functies verdwijnen. Het gaat om medewerkers die routeplanners maken, verkopers en personeel dat klanten helpt.
Met de 300 banen verdwijnt zo’n 10 procent van het huidige aantal medewerkers. ‘Deze verandering verbetert de ervaring en verkort vernieuwingen voor onze klanten’, beloofde topman Harold Goddijn in een persbericht.
De groepsomzet daalde met 4 procent tot 146 miljoen (Q2 ’24: €152 miljoen). De omzet uit Location Technology daalde met 2 procent tot €126 miljoen (Q2 ’24: €129 miljoen). De operationele omzet van Automotive daalde eveneens, met 13 pre nt tot 77 miljoen (Q2 ’24: €89 miljoen). (Pdf).
emerce
15-07-2025 07:37