Bits of Freedom dient klacht in over X wegens persoonsgevoelige targeting

Samen met acht organisaties, en op initiatief van AI Forensics, dient Bits of Freedom een klacht in over X. Onderzoek toont aan dat adverteerders hun advertenties op X kunnen richten op dan wel  afschermen van gevoelige persoonsgegevens, zoals politieke overtuiging, etniciteit en seksuele oriëntatie. Dat is sinds de invoering van de Europese platformwet, de Digital Services Act, verboden. Onlangs publiceerde AI Forensics een onderzoek dat ingaat op de zogenoemde targeting opties van X. Targeted advertising is het gericht tonen van advertenties aan mensen of doelgroepen op basis van hun persoonlijke gegevens, zoals surfgedrag, locatie of voorkeuren. Een van de opties die adverteerders krijgen bij X, is keyword targeting. Dat maakt het om mensen te bereiken op basis van trefwoorden in hun zoekopdrachten, recente berichten en berichten waar ze interactie mee hebben. Adverteerders kunnen trefwoorden uitkiezen waar ze advertenties op willen richten of juist trefwoorden uitsluiten van advertenties. AI Forensics ontdekte bijvoorbeeld dat webwinkel Shein advertenties op X plaatste die gericht waren op gebruikers met interesse in een Franse extreem-linkse partij en extreem-linkse leider. Oliemaatschappij Total Energies plaatste advertenties waarin gebruikers met interesse in politieke denkers uit de ecologie werden uitgesloten. Fastfoodketen McDonalds richtte zijn advertenties op gebruikers die geïnteresseerd waren in de vakbond van McDonalds werden uitgesloten, evenals gebruikers die geïnteresseerd waren in antidepressiva en zelfmoord. In de Digital Services Act (DSA) is in artikel 26 bepaald dat advertenties op platformen niet gericht mogen zijn op gevoelige persoonsgegevens. Dat zijn gegevens die bijvoorbeeld gaan over etniciteit, religie of politieke oriëntatie. De klacht is gezamenlijk ingediend door AI Forensics, Global Witness, European Digital Rights (EDRi), Stichting Bits of Freedom, Gesellschaft für Freiheitsrechte e.V. (GFF), VoxPublic, Panoptykon Foundation, Centre for Democracy and Technology Europe, en Entropy bij een aantal bevoegde instanties. Eerder werd een een klacht ingediend over LinkedIn, omdat zij inbreuk maakte op dezelfde regel uit de Digital Services Act. Op LinkedIn konden adverteerders hun advertenties richten op groepsnamen die gevoelige gegevens bevatten. Foto Abdelrahman Ahmed (cc)
emerce
15-07-2025 11:15