ACM waarschuwt: winkeliers moeten voldoen aan garantieregels

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de garantieregels beter na te leven. Jaarlijks ontvangt de ACM duizenden meldingen van consumenten over de slechte afhandeling van garantiekwesties. Hieruit blijkt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM de verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de te verwachten levensduur. Ook licht de ACM toe wat dit concreet voor hen betekent. Verkopers die zich niet aan de regels rondom garantie en reparatie houden, lopen het risico op handhaving. Dat problemen die het vaakst genoemd worden zijn: – De verkoper geeft aan dat de garantietermijn standaard stopt na 2 jaar – De verkoper verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling – De verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mag hij deze kosten niet rekenen – Na herhaalde reparaties die het probleem niet oplossen biedt de verkoper geen passend alternatief – De verkoper geeft aan dat reparatie niet mogelijk is, maar biedt geen passend alternatief. In de brief legt de ACM aan de hand van voorbeelden uit hoe de regels rondom garantie in de praktijk moeten worden toegepast. De ACM geeft ondernemers nu de kans hun werkwijze aan te passen. Na drie maanden gaat de ACM controleren of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de ACM handhaven door bijvoorbeeld boetes op te leggen. De discussie tussen consument en verkoper over garantie gaat ook vaak over de te verwachten (minimum) gebruiksduur van het product. De ACM juicht toe dat er gesprekken gaande zijn in de markt om tot een lijst te komen met een actuele en realistische gebruiksduur per product.
emerce
15-07-2025 13:00