TikTok houdt tweede lokale editie van Ad Awards

TikTok organiseert voor de tweede keer in Nederland de Ad Awards, een prijzenfestijn voor alle merken en bureaus die actief zijn in Nederland, en dit jaar ook voor België en Luxemburg. Belangstellenden kunnen zich inschrijven voor nominatie in vijf categorieën. Dat zijn: branding, performance, creative, impact en algemeen. ‘Impact’ is een nieuwe categorie, speciaal bedoeld om een opvallende campagne te bekronen die met een innovatieve TikTok-first strategie en creatief concept een positieve impact heeft gemaakt. Dit soort awards is bedoeld voor het medium dat het festijn uitschrijft zichzelf in het zonnetje te zetten. Het benadrukt de onderscheidende karakteristieken ervan. TikTok wordt doorgaans onder de performancekanalen geschaald (‘klikken en kopen’), maar wordt tegenwoordig ook steeds vaker meegenomen in merkrouwende campagnes. Recente cijfers van technologiebedrijf Billy Grace geven aan, dat TikTok voor 37 procent figureert in brandingcampagnes. Datzelfde bedrijf, met een platform waar duizenden reclamecampagnes overheen gaan, zegt dat vijf procent van de reclamebudgetten van webwinkels en B2C-bedrijven wordt uitgegeven bij het Chinese sociale medium. De Benelux-jury bestaat uit medewerkers van reclamebedrijven en een aantal consumentenmerken. De Ad Awards worden in zeven andere regio’s van Europa en in Israël gehouden. Winnaars worden in de loop van november bekendgemaakt. Foto: Andreas Graulund (cc)
emerce
03-07-2025 06:18