Google sluit een samenwerking met de Duitse Sparkasse om via diens backend de leeftijd van internetgebruikers te kunnen verifiëren.
Dat gaat om vijftig miljoen klanten wiens identiteit door Google via de bank kunnen worden nagekeken.
“Apps en sites krijgen op hun beurt een unieke en betrouwbare manier om alleen bezoekers toe te laten die passen bij hun leeftijd. En, nog belangrijker, om kinderen te beschermen tegen content die niet voor hen is bedoeld”, aldus Google.
Een dergelijk systeem kan bovendien door ouders worden gebruikt om controle te houden over welke sites hun kinderen wel en niet mogen bezoeken. Maar het kan ook worden gebruikt door, bijvoorbeeld TikTok, Snap en Instagram, om kinderen van onder de dertien buiten de deur te houden. Wat ze volgens de wet eigenlijk toch al moeten doen.
De Europese Commissie kan Googles actie zien als een ondermijnende techniek. Want zij ontwikkelt, onder white-label, zelf een app voor leeftijdsverificatie. Die app komt in de zomer van 2025 beschikbaar. De werking ervan wordt eind 2026 overgenomen door de digitale portemonnee van de EU die nu ook wordt ontwikkeld.
Dit ‘internetpaspoort’ kan bijvoorbeeld worden gebruikt om minderjarigen uit heel Europa, platformonafhankelijk bij erotische, drank- en goksites buiten de deur te houden.
Google reageert: “Wij onderschrijven de inspanningen van de Commissie op het gebied van leeftijdswaarborging. Door de noodzaak van verschillende methoden te erkennen, afzonderlijk of in combinatie, stellen zij precies het soort risicogebaseerde aanpak voor dat elk bedrijf kan helpen zijn verantwoordelijkheden na te komen.”
Foto: Levi Meir Clancy, Unsplash
emerce
02-07-2025 10:58