‘Nog grote stappen nodig voor digitale toegankelijkheid’

Bedrijven en instellingen moeten nog flinke stappen zetten om te voldoen aan de normen van de European Accessibility Act (EAA), die 28 juni aanstaande in Nederland ingaat. De wet verplicht aanbieders van onder andere websites, apps, ticketservices, e-books en pinautomaten, multimediadiensten om hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Volgens het programma MKB Toegankelijk, dat ondernemers op dit vlak bijstaat, is nog maar een beperkt deel van de digitale producten en diensten hier al volledig op aangepast. “De richtlijn voor digitale toegankelijkheid is niet zomaar een papieren tijger; het is een harde verplichting voor markttoegang in de hele EU,” zegt Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij MKB-Nederland en VNO-NCW. Volgens Nabih behalen bedrijven die investeren in toegankelijkheid een hogere klanttevredenheid en lagere bounce rates op websites. Ook draagt het bij aan merkvertrouwen en imago. De ondernemersorganisaties roepen bedrijven en instellingen op in actie te komen. Hun programma MKB Toegankelijk ondersteunt hen daarbij. Bedrijven kunnen een digitale toegankelijkheidsscan doen die inzicht geeft in de mate waarin zij eraan voldoen. Ook zijn er e-learnings beschikbaar, gericht op verschillende functies binnen een organisatie. Deze middelen zijn bedoeld om toegankelijkheid op een praktische en laagdrempelige manier te integreren in het dagelijkse werk. De EAA is van toepassing op bedrijven die producten en diensten aanbieden aan consumenten. Organisaties die uitsluitend business-to-business opereren vallen buiten de reikwijdte van de wet. Voor bedrijven met minder dan tien medewerkers en een jaaromzet onder de twee miljoen euro, geldt een uitzondering voor digitale diensten. Voor digitale producten geldt de verplichting wel.
emerce
27-06-2025 08:17