Adform lanceert als eerste omnichannel DSP een visuele planner voor Digital-Out-of-Home

Voor het eerst kunnen adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform. DSP Adform introduceert een visuele DOOH-planner waarmee schermlocaties zichtbaar worden via een interactieve kaart, realtime segmentatie mogelijk is en de prestaties van DOOH direct meegenomen worden in de optimalisatie van bredere omnichannel campagnes. De planner wordt uitgerold in vijftien landen, waaronder Nederland. De keuze voor ons land is volgens Adform logisch: de Nederlandse markt loopt al jaren voorop in DOOH-innovatie én programmatic campagneplanning. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan meer overzicht en centralisatie, na een periode die zich kenmerkt door versnippering en een overdaad aan losse inkoopoplossingen. De inkoop van DOOH was tot nu toe vaak omslachtig: schermlocaties per partner in kaart brengen, vergde meerdere tools en handmatige handelingen. Het kanaal werd bovendien meestal aangeboden via losse, gespecialiseerde technologie. Met de nieuwe planner maakt Adform DOOH nu net zo inzichtelijk en aanstuurbaar als de andere kanalen waaronder CTV, display, audio, in-gaming en retail media inventory – binnen dezelfde interface en workflow. Binnen de interface worden beschikbare schermlocaties weergegeven op een interactieve kaart. Adverteerders kunnen selecteren op locatie, omgeving en doelgroepkenmerken, zoals demografie en nabijheid. Via een samenwerking met datapartner Adsquare is het bovendien mogelijk om campagnes te optimaliseren op basis van realtime factoren als het weer, het tijdstip van de dag of lokale evenementen. In het eerste kwartaal van 2025 namen de DOOH-uitgaven van Adform-klanten wereldwijd met 118% toe ten opzichte van een jaar eerder. Ook in Nederland bleef de groei doorzetten, met een stijging van 14% in 2024 – het vierde jaar op rij met dubbele cijfers. Naar verwachting stijgt de wereldwijde DOOH-besteding in 2025 tot boven de € 16 miljard, oplopend naar ruim € 20 miljard in 2029. De nieuwe planner is gekoppeld aan toonaangevende SSP’s en exploitanten, waaronder Broadsign, Ströer, Hivestack en VIOOH. Dankzij deze directe integraties hebben adverteerders toegang tot een groot deel van de beschikbare DOOH-inventory. Campagnes kunnen worden gepland, opgezet, aangepast en geoptimaliseerd zonder handmatige tussenstappen of aparte systemen. Alles gebeurt binnen één centrale interface, wat zorgt voor een overzichtelijke workflow en een soepelere planning- en inkoopervaring.
emerce
27-06-2025 12:00