TikTok behoort tot de grootste reclameplatformen in Nederland nu het in 37 procent van de brandingcampagnes wordt ingezet. Net iets minder dan YouTube, zo laten nieuwe cijfers van AI-marketingplatform Billy Grace zien.
Het bedrijf onderzocht de opzet van duizenden online advertentiecampagnes. Het ontdekte dat deze kanalen weliswaar minder directe conversies opleveren, maar wel steeds vaker bijdragen aan een uiteindelijke conversie.
Directeur en mede-oprichter Mitch Voskuilen vertelt Emerce dat 45 procent van de campagnes met YouTube werkt, 37 procent met TikTok, 11 met Snap en negen procent met Reddit.
“De bestedingen op TikTok verdrievoudigden afgelopen jaar. Snapchat en Reddit werden begin 2024 nog maar amper gevonden door adverteerders, maar de bestedingen op deze platformen groeiden in 2024 met maar liefst vierhonderd procent. De bestedingen op YouTube groeiden ook, maar in verhouding minder flink, slechts met zeven procent.”
Dat Reddit, TikTok, Snapchat en YouTube steeds populairdere advertentiekanalen worden, heeft te maken met de effectiviteit van deze kanalen als top de van de marketingfunnel. Billy Grace’ platform geeft marketeers een vogelvluchtblik van de samenstelling van hun campagnes en de effectiviteit. Zo begrijpen marketeers de impact van de verschillende marketingkanalen die ze gebruiken.
Voskuilen: “Opvallend is dat deze analyses in grote mate van elkaar blijken te verschillen. YouTube blijkt een factor negentig meer bij te dragen aan conversies volgens onze analyses, bij Reddit is dat een factor veertien, bij Snapchat een factor elf en bij TikTok een factor dertien.” Dat wijst er volgens Billy Grace op dat top van de funnel, ofwel: brandingkanalen, meer impact maken dan gedacht.
Foto: Brands&People, Unsplash
emerce
26-06-2025 10:00