De Nederlandse advertentiemarkt blijft groeien, gedreven door de sterke economie en de hoge koopkracht van de consument. In 2024 groeide de markt met 9,5 procent, waarbij digitale platformen (Digital Pure Players – DPP) een aanzienlijke groei van 13,2 procent lieten zien, resulterend in een omzet van 5 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van IPG Mediabrands.
Traditionele media bleven stabiel op 1,8 miljard euro, met wisselende prestaties: TV en print daalden, terwijl audio en out-of-home (OOH) juist groei lieten zien dankzij digitalisering en programmatic advertising.
Nederland is de vijftiende grootste advertentiemarkt ter wereld, met een totale omzet van 6,7 miljard euro in 2024. De advertentiebestedingen per hoofd zijn veel hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Retail is de grootste sector in advertentiebestedingen, gevolgd door Media & Entertainment en Telecom.
Voor 2025 wordt een verdere groei van de advertentiemarkt verwacht, zij het in een iets gematigder tempo. DPP-advertentie-inkomsten zullen naar verwachting met 8,7% stijgen tot 5,4 miljard euro, waarbij sociale media de snelst groeiende categorie blijft. Traditionele advertentie-inkomsten blijven naar verwachting stabiel op 1,8 miljard.
De Nederlandse economie wordt in 2025 verwacht met 1,4 procent te groeien, iets boven het EU-gemiddelde. De inflatie blijft onder controle, met een voorspelling van 2,8 procent. Wel zijn er enkele risico’s, zoals de stijgende handelstarieven van de VS, die indirecte gevolgen kunnen hebben voor de Nederlandse economie. Daarnaast heeft de gemeente Den Haag een primeur met het verbod op reclame voor fossiele brandstoffen en CO2-intensieve diensten in de openbare ruimte. Deze maatregel kan gevolgen hebben voor OOH-campagnes van bedrijven in de automotive-, luchtvaart- en transportsector.
De streaming videomarkt is intussen in beweging, met de introductie van advertentie-ondersteunde abonnementen door grote spelers zoals HBO Max, Disney+, SkyShowtime en binnenkort Prime Video. Netflix, de dominante streamingdienst in Nederland, heeft zijn advertentiemodel nog niet volledig geactiveerd. Op het gebied van sportrechten heeft Viaplay de exclusieve rechten voor Formule 1 in Nederland verlengd tot 2029.
emerce
24-06-2025 06:30