Supermetrics koopt Nederlands CDP Relay42

In een zet die de consolidatie op de Customer Data Platform-markt weergeeft, heeft Supermetrics het Amsterdamse Relay42 overgenomen. Deze acquisitie markeert een strategische expansie in het domein van marketingintelligence. De partijen maken de overname vanochtend bekend, zonder in te gaan op de financiële details. Relay42-baas Christiaan van der Waal (foto, links) legt aan Emerce uit: “De markt vraagt om snelle technologische schaalvergroting, razendsnelle AI-integratie en een competitieve voorsprong. We zochten een complementaire partij en hadden met Supermetrics persoonlijk en inhoudelijk een goede klik.” De overname combineert de sterke punten van beide bedrijven. Relay42 is goed in het real-time genereren van klantreizen op basis van klantdata, terwijl Supermetrics uitblinkt in data-integratie. Van der Waal hoopt in de nieuwe constellatie meer midmarketklanten te kunnen gaan bedienen. Dat was tot nu toe niet echt mogelijk, omdat de investeringen voor hen te groot zouden zijn. Met de inzet van AI-technieken kan Relay42 anders gaan werken en daardoor ook buiten de enterprisemarkt actief worden. “Nu we onderdeel worden van Supermetrics, kunnen we onze capaciteiten inzetten bij duizenden marketeers wereldwijd. Daarnaast versterken we Relay42 met het rijke aanbod van Supermetrics als het gaat om data-integratie, performance marketing, e-commerce, CRM en first-party data.” “Klanten krijgen meer grip op data, beter bronnen verbinden en inzichten ontlenen en met onze tech daarop kunnen handelen. Een half jaar geleden was Van der Waal door de eigenaren aan boord gehaald “met als opdracht Relay te laten groeien. Dat kon niet zonder een overname, want we hadden meer geld en features nodig in de nu consoliderende markt. Sneller dan verwacht resulteerde dat in een overname.” Na afronding van de transactie blijft hij verbonden aan het Amsterdamse kantoor om hier de activiteiten verder uit te bouwen. Voor de komende twaalf tot achttien maanden verwacht de directeur meer fusies en overnames in de CDP-markt. “Hetzij aanvullende overnames, hetzij het combineren van vergelijkbaar businesses. Wijzelf kiezen voor de route van uitbreiding naar marketingintelligence. Anderen zullen dat doen via de route van het koppelen van CX en CMS’en en userjourneys.”
emerce
18-06-2025 06:41