Reclametijd Amazon Prime heimelijk verdubbeld (naar 6 minuten)

Toen Amazon in januari 2024 advertenties op Prime Video introduceerde, zouden die maximaal twee tot drie minuten duren per uur. De praktijk vandaag de dag is het dubbele. Stilletjes is het aantal minuten reclametijd bij de streamingdienst verdubbeld tot vier à zes minuten. Niet alle abonnees van Amazon Prime Video krijgen overigens reclame te zien. Dat zijn enkel de kijkers die het goedkoopste abonnement hebben. Die groep accepteert reclameberichten tijdens de series en films in ruil voor een goedkoper abonnement. De Nederlandse versie van Amazon Prime heeft deze optie nog niet. Naar verluidt wordt die in augustus ingevoerd. Netflix’ advertentie-ondersteunde abonnement bevat gemiddeld vier tot vijf minuten reclame per uur. Advertenties duren meestal vijftien tot dertig seconden. Streamingdienst Videoland begon al heel vroeg met goedkopere, reclame-abo’s maar rolt die niet agressief uit als zijn Amerikaanse tegenhangers. De huidige consensus bij het RTL-label is dat drie tot vier minuten reclametijd per uur acceptabel is. Dat kan in de toekomst meer worden. Er is echter geen harde cap, zo klonk begin deze maand op Emerce’ DML. De helft van de nieuwe Videoland-abonnees kiest voor het goedkopere abonnement mét reclameblokken. Foto: Nabil Saleh, Unsplash
emerce
16-06-2025 09:50