Groeigeld voor KLM’s eSIM-partner Kolet

Het Franse bedrijf Kolet, een verkoper van eSIM’s, rondt een nieuwe investeringsronden af. Daarmee haalt het tien miljoen euro groeigeld binnen. De zogeheten Series A-ronde wordt geleid door venturecapitalist Daphni uit Parijs, met deelname van oud-bestuurders van Expedia en Apple. Het geld wordt gebruikt om de gebruikerservaring van de app te verbeteren en tien man extra technische personeel aan te nemen. De markt voor eSIM’s is concurrerend, dus het geld wordt ook gebruikt voor marketingdoeleinden. Kolet is een app om relatief goedkoop bundeltjes mobiel dataverkeer te kopen ter aanvulling op wat iemands eigen telecomprovider geeft. In Europa zijn die standaard gigabytes voor Europeanen zelf vaak al wel genoeg voor een tripje of wifi-rijke vakantie. Het domein daarbuiten is waar Kolet en concurrenten zich op richten. De gebruiker hoeft geen nieuwe simkaart in zijn telefoon te steken om een extra databundel te activeren. Dat gaat via een app, waarbinnen je het datapakketje koopt. De geldigheid daarvan varieert van een dag tot enkele weken. eSIM-aanbieders werken voor online advertising veel met affiliateprogramma’s. Specialistische prijsvergelijkers (zoals ESIMDB) zijn er in Europa niet echt. Immers, je kunt gewoon je Nederlandse databundel overal in de EU gebruiken. De providers moeten zich dus, net als VPN’s vaak doen, in social postings nestelen. Kolet hanteert een andere distributiestratie. Het heeft een B2B2C-bedrijfsmodel. De Fransen werken samen met reisbedrijven, onder wie KLM, Kiwi.com, Exoticca en Wego. Op hun beurt bieden zij de eSIM’s aan aan hun klanten, bijvoorbeeld 1 gigabyte voor een dag. Wie meer data wil, komt dan alsnog bij Kolet terecht om te upgraden of de gebruiksduur te verlengen. Achter de schermen heeft de eSIM-provider koppelingen met telecomaanbieders in de hele wereld, om internationale dekking te garanderen.
emerce
13-06-2025 09:59