Bigshopper uit Groningen neemt de site en klanten van sectorgenoot BuyNow over om zijn nationale en Europese positie te verstevigen.
Voor directeur Robert Schippers is het de vierde overname in de afgelopen jaren. Eerder al werden de CSS Partners Shopping Today en Thuisvergelijken overgenomen. Net als BuyNow ontstonden die labels als een soort nevenactiviteit bij de SEM/SEA-bureaus waar ze onder vielen.
De verkoper van BuyNow is Mark van Werven, bekend van zijn bureau Adchieve uit Den Bosch.
CSS is marketingjargon voor de Comparison Shopping Services van Google. Dit zijn websites die worden gebruikt om producten te adverteren op Google Shopping door namens verkopers te bieden. Product- en prijsvergelijkers doen dit. Maar er zijn ook specialisten, zoals Bigshopper, die webwinkels direct parachuteren in de e-commercezoekresultaten van Google. Dat zijn de carrousels met fysieke producten die worden getoond bovenaan de zoekresultaten.
Schippers: “Wij beheren dus geen Google Ads-campagnes voor klanten, maar maken alleen de koppeling tussen Bigshopper en het Google Merchant Center. Naast het twintig procent voordeel dat ze krijgen, zijn aangesloten klanten ook zichtbaar op onze site Bigshopper en krijgen zo gratis verkeer (zonder CPC).”
“Voor de tarieven die we hanteren, moet je grote volumes draaien. Daarom is de overname van de BuyNows klanten zinvol. Daarnaast hebben ze ook een aantal heel aansprekende klanten die je niet zomaar krijgt.”
Het Groningse team bestaat uit elf man.
Bigshopper is een internationaal opererend bedrijf. De Europese markt, want alleen hier bestaat CSS, is nog niet verdeeld. Er zijn een paar grote, maar zeker nog geen dominante spelers. In het Duitstalige gebied zijn dat bijvoorbeeld Smarketer, Smec en Ad Peppers labels al, shopping.de en juhuu.at. Die laatsten zijn ook op de consumentenmarkt bekende namen. Pricewise is, zeker sinds de overname van Verivox, een andere grote speler. Het Nederlandse Channable geldt sinds de recente overname van Producthero ook als een internationale grote speler in dit domein.
Google CSS is een advertentiedienst die uniek is voor Europa in het portfolio van de zoekgigant. Het bedrijf kreeg in 2017 een straf van de Europese Commissie voor monopoliegedrag met zijn prijsvergelijker. Die hield in: een geldboete van 2,4 miljard euro en de verplichting zijn Shopping-advertentienetwerk open te stellen voor derde partijen
Het wrange is dat wat bedoeld was als stráf, een uitermate populair product werd van Google. Dat bekende Margarethe Vestager in 2019. Productvergelijkers bleven in een koud hoekje van het web staan en profiteerden niet.
emerce
13-06-2025 09:00