Reclamebedrijf WPP heeft zijn wereldwijde advertentiegroeiprognose voor 2025 verlaagd naar 6 procent, een daling ten opzichte van de 7,7 procent die in december werd voorspeld. De daling wordt toegeschreven aan verstoring van de wereldhandel en de toenemende druk van deglobalisering op advertentie-investeringen.
Het rapport wijst op de onzekerheid rond handelsconflicten en mogelijke gevolgen voor de toeleveringsketens en bedrijfsinvesteringen. De wereldwijde advertentie-inkomsten worden nu geschat op 1,08 biljoen dollar voor 2025, met een verwachte groei van 6,1 procent in 2026.
Ondanks de macro-economische turbulentie is de prognose voor de VS juist verhoogd naar een stijging van 5,6 procent tot 404,7 miljard, vergeleken met de eerdere voorspelling van 4,8 procent.
Digitale reclame blijft domineren en is goed voor 81,6 procent van alle advertenties, inclusief digitale extensies zoals streaming-tv, digitale buitenreclame en digitale print. Zuiver digitale reclame zal in 2025 goed zijn voor 73,2 procent van alle reclame-uitgaven.
Retailmedia blijft een van de snelst groeiende segmenten en zal naar verwachting dit jaar 169,6 miljard dollar bereiken en in 2030 $252,1 miljard bedragen, wat tegen die tijd neerkomt op 18 procent van alle reclame-uitgaven.
emerce
12-06-2025 10:00