Nederlands grootste webwinkels zijn nog steeds lastig te gebruiken door miljoenen mensen met een kleine of grotere handicap. HEMA, HelloFresh en Coolblue zijn zelfs achteruit gegaan qua toegankelijkheid.
Sites en apps moeten per 28 juni aanstaande voor íedereen toegankelijk zijn. Dat is geen aardig gebaar van de sitebeheerders en webwinkels, maar een lokale plicht vanuit Europese regelgeving. Wie er niet aan voldoet, krijgt een standje van de ACM die aankondigt actief te gaan handhaven.
Behalve dat minder valide gebruikersgroepen worden buitengesloten, laten webwinkels, bijvoorbeeld, harde euro’s liggen in niet-gerealiseerde omzet.
Onderzoek van bureau Level Level, specialist in WordPress en digitale toegankelijkheid, laat zien hoe de toegankelijkheid van de grootste webwinkels zich ontwikkelt. Opvallend: zes bedrijven uit de top vijftien zijn áchteruit gegaan. De slechtst scorende zijn: HEMA, HelloFresh, Coolblue en H&M. Voor klanten van deze sites was het bijvoorbeeld niet mogelijk om zonder muis een order te plaatsen. Dat hoort wel te kunnen, door met het toetsenbord van het ene naar het andere invulveld te bewegen.
Managing partner Christien van de Sande van het agency uit Rotterdam: “Er is geen gevoel van prioriteit. Veel bedrijven wachten eerst de handhaving van de ACM af. Wanneer ze overtuigd zijn van de toegevoegde waarde en gebruik willen ze nieuwe designs wel overwegen.”
“Ik merk wel dat de bewustwording rondom digitale toegankelijkheid toeneemt, maar over het algemeen is er weinig kennis aan de top. Zoals je aan de ranglijst ziet, heeft het bij de grootste winkels wel prioriteit. Meestal wordt dat vanaf de werkvloer gedreven. UX-designers en front-enddesigners geven aan dat het site- en appontwerp voor inclusie moet veranderen. Dat komt vanuit de jongere werknemers en de specialisten. Dat zit in hun generatie. Ze zoeken zingeving in hun werk. Bij grote namen moet je langs de beslissers. Die moeten eerst bekijken uit welk potje designaanpassingen komen en wie eindverantwoordelijk wordt. Als Legal besluit dat het moet, van wetswege, dan zie je dat het in één keer heel hard gaat.”
Dat digitale toegankelijkheid een thema is, zal niemand verrassen. Op Emerce.nl verschijnen er al sinds 2015 of zelfs 2001 nieuws- en achtergrondverhalen over. Implementatie was in die tijd nog vrijwel, aan de hand van de toen nieuwe Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Het verplicht drempelvrij moeten maken van digitale kanalen begon bij overheidsdiensten en strekt zich nu uit naar álle sites en apps met de European Accessibility Act.
Level Levels Van de Sande: “Ik mis de CMO’s die wel met inclusie bezig zijn, maar dat nog niet vertalen naar hun platform. Ze zijn zich bewust van de materie, maar vertalen dat nog niet naar designs. Vaak is het een geldkwestie. Het aanpassen voor toegankelijkheid komt bovenop de reguliere targets. Niemand wil per se de eerste zijn.”
“We zien dat de top 15 in ons onderzoek gemiddeld genomen beter is gaan presteren. Bij de besten zien je, dat ze ontwerpen voor toegankelijkheid onderdeel hebben gemaakt van hun workflows, helemaal van design tot teststraat. Voorbeelden zijn Mediamarkt, Jumbo en Bol.”.
“Het resultaat daarvan zien ze direct in conversieverhoging. Ze vergroten ook hun doelgroepen, want er zijn meer mensen die bij hen shoppen. Dat vertaalt zich naar superloyale klanten én is goed voor je SEO.”
“Bedrijven die deze materie koppelen aan hun missie creëren urgentie in de organisatie. AH bijvoorbeeld wil er voor iedereen zijn. Dan krijgt iets als accessibility voorrang.”
Foto: Dillon Winspear, Unsplash
emerce
12-06-2025 06:18