Communicatiereus WPP kondigt aan, dat Mark Read eind 2025 zal terugtreden als chief executive officer, na een zevenjarige bestuursperiode en meer dan drie decennia bij het bedrijf.
Het bedrijf is gestart met de zoektocht naar een opvolger.
De voorzitter van de raad van commissarissen uit vriendelijke woorden over Reads verdiensten, maar het concern bevindt zich allerminst in rustig vaarwater.
De Brit investeerde inderdaad in de fundamenten van een AI-gedreven organisatie, maar dat zette de ooit gigagroep niet op een strategische voorsprong. De marketing- en reclamewereld beweegt zich naar automatisering, AI, IT en marketplaces. Daar zijn de Google- en Meta-achtigen beter in.
Ter vergelijking: de fusie tussen Omnicom en IPG is ook door lijfsbehoud gedreven.
Naar eigen zeggen deed de Franse groep Publicis de benodigde investeringen al in het afgelopen decennium en is het klaar voor de techstrijd.
Onder Read heeft WPP geprobeerd op deze krachten te reageren. De afgelopen weken heeft WPP GroupM, de divisie die verantwoordelijk is voor het beheer van zo’n zestig miljard dollar aan media-investeringen van klanten, omgedoopt tot WPP Media. Het bedrijf gaf aan dat het gestroomlijnde mediaaanbod wordt aangestuurd door WPP Open, een AI-gestuurd platform dat medewerkers helpt bij het uitvoeren van marktonderzoek, het opstellen van mediaplannen en het creëren van middelen voor campagnes met behulp van generatieve AI.
De vorige CEO van WPP, de Brit Martin Sorrell, startte na zijn vertrek de investering- en marketinggroep S4 Capital. De eerste actie was de overname van MediaMonks in 2018 om een praktisch fundament te leggen. Zelfs de gehaaide Brit heeft last van https://www.emerce.nl/bedrijven/s4-capital tegenvallende investeringen in de reclamewereld.
Het Engelse marketingvakblad The Drum is de speculaties over de mogelijke opvolger al begonnen en doet zeven suggesties.
emerce
10-06-2025 09:48