Bijna alle Nederlandse agencies gebruiken AI om werkprocessen te versnellen. Maar hierdoor staat het traditionele verdienmodel, dat is gebaseerd op de tijdsinvestering van (digitale) bureaus, onder druk. Dat blijkt uit het nieuwe Benchmark Report van Simplicate, gebaseerd op marktonderzoek onder 225 agencies en benchmarkdata van bijna 500 Nederlandse bureaus met 5 tot 110 fte.
De meerderheid van de bureaus worstelt met keuzes over hun prijsstrategie en de vraag hoe zij meer waarde kunnen toevoegen door de stap van uitvoerend partij naar strategisch adviseur te maken.
AI is een standaardgereedschap geworden dat werkprocessen bij bureaus enorm versnelt. Vooral op operationeel niveau blijkt AI een waardevol hulpmiddel te zijn, bijvoorbeeld voor contentcreatie (69%) en data-analyse (54%). Maar nu veel werk sneller klaar is met behulp van AI, staat het traditionele verdienmodel van bureaus onder druk. Sommige bureaus gaan hier al mee aan de slag, en passen hun facturatiemethode aan. Iets meer dan de helft maakte de overstap naar value based pricing, abonnementen of fixed fee.
Mogelijk zit er een vertraging tussen het aanpassen van hun diensten en de prijsstrategie; 58% heeft de prijzen niet aangepast vanwege AI.
AI biedt bureaus vooral de mogelijkheid om de stap te maken van uitvoerend werk naar een strategische adviesrol. 71 procent van de agencies is gestart met deze transitie of is bezig om meer adviesdiensten aan te bieden. Consultancy (zoals marketing- of merkstrategie) vormt al een deel van het aanbod (43%). Toch heeft 77% moeite om deze stap naar strategisch partner succesvol te maken en te vertalen naar het verdienmodel, inclusief het bepalen van de juiste tarieven (76%).
emerce
10-06-2025 08:19