De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.
In 2024 is de Nederlandse economie met 0,9% gegroeid ten opzichte van 2023, waarmee een gematigd herstel werd ingezet na een periode van stagnatie en zelfs krimp. Deze groei in 2024 werd voornamelijk gedragen door de consumptie door huishoudens (1%) en de overheid (3%).
De mediabestedingen vormen een onderdeel van de totale bedrijfsinvesteringen. Beide laten een vergelijkbaar patroon zien in de periode 2015 tot en met 2024, met daarin een dip in 2020 en herstel in 2021 als gevolg van de corona epidemie. Na dit herstel blijven de ontwikkelingen van de bedrijfsinvesteringen wel achter bij die van de mediabestedingen. De bedrijfsinvesteringen kwamen in 2024 op -2,5% uit, maar dat was fors minder dan de -9% van 2023, terwijl de groei van de investeringen in media bijna verdubbelde in 2024 ten opzichte van de 3,5% in 2023. Dit komt vooral door het feit dat de groei van netto mediabestedingen door ‘digital’ wordt gestuwd.
Digital groeide het hardst met 11 procent en een aandeel van 92 procent in de totale groei van de netto mediabestedingen in 2024. Naast digital namen ook de advertentie-inkomsten van out of home met 8,4 procent fors toe. Radio zag de bestedingen met 6,5 procent ook weer flink groeien in 2024 en tot slot namen de budgetten voor sponsoring in 2024 toe met 4,5 procent.
De overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit reclame. Meest in het oog springend was de daling van 2,4% bij televisie, het tweede mediumtype in omvang van de netto mediabestedingen. De grootste krimp met 7% vond echter plaats bij magazines. Print heeft al langer te maken met dalende advertentie-inkomsten en 2024 was daar geen uitzondering op. Dagbladen zagen de bestedingen dalen met 4,7% en huis-aan-huisbladen moesten met 1,6% minder genoegen nemen. Folders zaten daar met een krimp van 3,3% tussenin. Het kleinste mediumtype, bioscoop, kwam in 2024 uit op een afname van 3%.
Het aandeel van digital in de totale netto mediabestedingen groeide in 2024 naar bijna 61 procent.. Het aandeel steeg de laatste tien jaar elk jaar en bedroeg in 2015 nog ‘slechts’ 36 procent. In dezelfde periode wist out of home als enige van alle andere mediumtypen het marktaandeel ook te vergroten. Dagbladen, huis-aan-huisbladen, magazines en folders zagen hun marktaandeel in die tien jaar juist meer dan halveren.
emerce
10-06-2025 13:55