D-Day komt tot leven met ai

OPMERKELIJK – Oorlogsmuseum Overloon presenteert samen met Stichting Critical Mass en automatiseerder Kodify een met artificiële intelligence (ai) verrijkte bezoekerservaring rond D-Day. Bezoekers gaan in gesprek met realistische ai-personages over complexe thema’s als oorlog, vrijheid en menselijke veerkracht. Digitale innovatie in musea draait al lang niet meer alleen om schermen en knipperende lampjes. De bezoeker van 2025 verwacht verdieping, interactie en persoonlijke relevantie in digitale ervaringen, aldus Oorlogsmuseum Overloon. In de aanloop van de herdenking van D-Day op 6 juni bedacht het Brabantse oorlogsmuseum daarom de D-Briefing live. Hierin wordt de bezoeker uitgenodigd om op een persoonlijke manier in gesprek te gaan met spraakgestuurde ai-assistenten. Deze ‘briefing’ vormt onderdeel van D-Dex, de immersieve D-Day ervaring van museum Overloon. Na een intense tocht over het strand van Normandië nodigt de D-Briefing bezoekers uit tot een individueel gesprek met een ai-gestuurde spraakassistent naar keuze. Elke assistent heeft een eigen personage en gespreksstijl, waarmee bezoekers in een tweegesprek kunnen reflecteren op oorlog en vrijheid. Personages Deze D-Briefing bevat vijf personages, en de bezoeker kan zelf kiezen met wie hij het gesprek aangaat. Bijvoorbeeld met Ray Lanterman, een D-Day veteraan, of de vijftienjarige vluchtelinge Lena. Het vijftal personages is speciaal ontworpen om museumbezoekers een indringend inzicht te geven in de impact van oorlog op individuen, toen én nu. Overigens is Oorlogsmuseum Overloon niet de eerste organisatie die een online-ervaring rond D-Day organiseert. Zo reconstrueerde de Franse 3D-experience-specialist Dassault Systèmes de uitgekiende logistieke voorbereidingen voor deze invasie-dag op 6 juni 1944, waar veel innovatie aan te pas kwam, met simulaties.
computable
06-06-2025 07:15