De Consumentenbond heeft samen met 24 andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend bij Europese toezichthouders tegen SHEIN. Deze fast-fashion gigant gebruikt misleidende en manipulerende trucs (dark patterns) die consumenten aanzetten tot impulsaankopen en overconsumptie. De consumentenorganisaties roepen de toezichthouders op om de praktijken van SHEIN te stoppen.
De Europese toezichthouders deden begin 2025 onderzoek naar webwinkel SHEIN. Daarin werden meerdere overtredingen van het consumentenrecht vastgesteld. Europese consumentenorganisaties komen nu met aanvullend bewijs van het gebruik van dark patterns door SHEIN. De webwinkel gebruikt niet alleen nepkortingen, misleidende aftelklokken en niet kloppende claims over lage voorraad. SHEIN speelt ook in op emotie of angst om een aanbieding te missen, gebruikt groepsdruk via (nep)reviews en biedt de mogelijkheid om eindeloos te scrollen.
De consumentenorganisaties wijzen er ook op dat het probleem breder is dan alleen SHEIN. Verschillende fast fashion-platforms gebruiken vergelijkbare dark patterns. De consumentenorganisaties vragen toezichthouders daarom om in de hele fast-fashion branche onderzoek te doen naar misleiding en manipulatie.
BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, dient de klacht tegen SHEIN in bij de Europese Commissie en het netwerk van Europese consumententoezichthouders (CPC). Vijfentwintig Europese consumentenorganisaties sluiten zich hierbij aan en sturen een brief hierover aan hun nationale toezichthouder.
emerce
05-06-2025 09:50