‘Nieuwsinfluencers in horden naar Bluesky’

Onafhankelijke nieuwsmakers, niet gelieerd aan professionele organisaties, gaan in drommen naar Bluesky. Ze laten X echter niet in de steek. Nieuwsinfluencers voegen Bluesky enthousiast toe aan hun mediamix, zo blijkt uit een onderzoek door Pew Research Center dat voor de tweede keer is gehouden. Het aandeel met een Bluesky-account is in de vier maanden na de verkiezingsdag van 2024 ongeveer verdubbeld, van 21 procent daarvoor naar 43 procent in maart 2025. Verder laten de onderzoekers van het Amerikaanse instituut zien dat het voornamelijk linksgeoriënteerde nieuwsverspreiders zijn die de overstap maakten. In de VS betekent links dat je voorkeur hebt voor het wereldbeeld uit de kringen van Joe Biden of Kamala Harris. Ongeveer driekwart van de nieuwsinfluencers heeft geen banden met een nieuwsmediaorganisatie, terwijl 23 procent op enigerlei wijze in de nieuwssector werkzaam is geweest. In 2024 is er gekeken naar influencers op de toen grootste socialemediasites: Facebook, Instagram, TikTok, X en YouTube. Bluesky was destijds nog niet open voor het grote publiek. Er werden toen vijfhonderd accounts gespot die regelmatig actuele gebeurtenissen en maatschappelijke kwesties bespreken en minstens 100.000 volgers hebben. In februari en maart 2025 heeft Pew deze nieuwsinfluencers in de steekproef opnieuw bekeken om te zien hoeveel van hen op Bluesky, X of beide actief waren. Op basis van die beoordeling had 43 procent van deze nieuwsinfluencers in onze steekproef een account op Bluesky. Nieuwsverspreiders op X zijn actiever dan op Bluesky: Bluesky heeft 36 miljoen geregistreerde gebruikers van wie er in elk geval anderhalf miljoen dagelijks actief zijn. Foto: Jehudi Crezee, Unsplash
emerce
04-06-2025 08:55