Jongeren willen minder tijd op hun telefoon besteden, maar vinden het lastig om écht offline te zijn. Tegelijkertijd kunnen ze social media nauwelijks missen. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendonderzoek What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok onderzoek en advies.
Twee op de vijf Nederlanders (39%) zouden minder tijd willen besteden op hun smartphone. Onder Generatie Z is dat zelfs 59 procent. Veel mensen nemen ook actie: zo zet ruim een derde notificaties uit of verwijdert soms apps. 14 procent plant bewust pauzes in. Gen Z gebruikt relatief vaak schermtijdtools of stelt tijdslimieten in.
Toch lukt het lang niet iedereen om echt los te komen van het scherm. Slechts 18% van de Nederlanders legt dagelijks bewust even de telefoon weg. De belangrijkste redenen om offline te gaan zijn behoefte aan rust en niet gestoord willen worden. Jongeren noemen daarnaast relatief vaak mentale gezondheid en beter slapen als motivatie.
Voor één op de vier gebruikers is social media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Bij Generatie Z is dat zelfs 45 procent. Tegelijkertijd denkt een derde van de gebruikers weleens na over stoppen — vooral Millennials spelen regelmatig met die gedachte.
Sociale media hebben ook invloed op hoe mensen zich voelen. Eén op de vijf gebruikers voelt zich weleens onzeker door wat ze online zien. Onder Gen Z is dat zelfs 37 procent. Ook zegt 23% van Gen Z zich door social media minder gelukkig te voelen.
emerce
03-06-2025 08:56