Berlijn wil consumenten beter beschermen tegen nepwebshops

De deelstaat Berlijn zet zich in voor strengere wetgeving om consumenten te beschermen tegen nepwebshops, die steeds professioneler opereren en aanzienlijke economische schade veroorzaken. Volgens Felor Badenberg, senator voor Consumentenbescherming, ondermijnen deze frauduleuze websites niet alleen het vertrouwen in de digitale handel, maar leiden ze ook tot directe financiële verliezen voor consumenten. Tijdens de conferentie van ministers van Consumentenbescherming pleitte Badenberg voor een voorstel dat gericht is op het dichten van bestaande wettelijke lacunes. Een belangrijk aandachtspunt is het vergroten van de aansprakelijkheid van bemiddelingsdiensten zoals onlinezoekmachines, vergelijkingsportalen en marktplaatsen, die momenteel slechts in uitzonderlijke gevallen verantwoordelijk worden gehouden. Daarnaast wil ze de handhavingsmogelijkheden van autoriteiten versterken om frauduleuze websites sneller offline te halen.  Uit gegevens van consumentenorganisaties blijkt dat er in 2024 maandelijks ongeveer 1.600 nieuwe nepwebshops zijn ontstaan. Consumenten ontvangen vaak defecte producten of helemaal niets, en hun persoonlijke gegevens worden regelmatig gestolen of misbruikt. Volgens een recente enquête van kredietbureau Schufa bedragen de financiële verliezen voor een kwart van de getroffen consumenten tussen de 1.000 en 10.000 euro.
emerce
28-05-2025 08:54