Snel een Taxi is ‘nieuwe’ concurrent voor Uber en Bolt in Nederland

Snel een Taxi ís eigenlijk geen níeuwe concurrent, want het bemiddelt al tien jaar per app in taxiritten. Vanaf nu heeft het echter zesduizend chauffeurs in heel Nederland beschikbaar voor instantritten. En dat hebben Uber, Bolt en Lyft, niet. In die zin ligt het bedrijf Snel een Taxi uit Utrecht de internationale platformen mijlenver voor. Gisteren ging het bedrijf van CEO Sven Braam van start met een dienst waar ze jaren geleden de basis al voor legden. “Nederland verdient een taxi-app die niet alleen in de grote steden of bij een vliegveld werkt, maar overal in het land. Of je nu in Amsterdam van het Heinekenplein naar de Katerstraat wil, of in Zoutelande of Zoetermeer staat, met onze nieuwe app kun je nu overal en altijd een taxi bestellen.” Snel een Taxi was jaren het platform om taxiritten op te plannen. Eerst weken of dagen vooruit, maar in de loop de jaren kwam de cut-off steeds dichterbij te liggen. Vorig jaar kon de gebruiker de dienst aanroepen om al binnen een half uur een taxi te boeken. Sinds gisteren voorzien ze in instantritten. Nu de app gebruiken, zo direct instappen en wegrijden. Het grote verschil met Uber en Bolt is dat Snel een Taxi een landelijk dekkend netwerk heeft. De internationale platformen zijn enkel in de grote steden actief. Braam (foto, midden) tegen Emerce: “We weten van iedereen die aangesloten en beschikbaar is waar ze zijn. Chauffeurs die in de buurt van de klant zijn, krijgen bij een oproep direct in hun app die rit aangeboden.” Net als bij andere ‘ritten on demand’ krijgt de vervoerder die het eerst reageert de rit toegewezen. Het netwerk van zesduizend aangesloten chauffeurs is het resultaat van jaren investeren en bouwen. Tot deze week verzorgde Snel een Taxi enkel vooraf geplande ritten. “Wat we nu doen voelt alsof we een ander bedrijf lanceren bovenop wat er al was. We profiteren ervan dat we goed kunnen communiceren met chauffeurs. Ze hebben allemaal onze app. Die zit in hun werkroutine.” De app wordt binnen enkele weken uitgebreid met een feedbacksysteem waarbij passagiers de rit met sterren kunnen beoordelen. “We kunnen goed tegenwicht bieden aan partijen als Uber en Bolt. Met onze dienstverlening kunnen we echt het verschil maken, maar dan in heel Nederland.” Het grote verschil tussen de internationale platformen en het Nederlandse bedrijf is dat zij wél een bekende naam zijn. Snel een Taxi slechts ten dele. Daarom lanceert het aanstaande maandag een landelijke, merkbouwende reclamecampagne. “Onze naamsbekendheid is laag, want die hebben we tien jaar lang niet het belangrijkst gevonden. We hebben eerst een goed product gemaakt. De campagne gaat live op billboards, abri’s en commercials op de radio. Dat kunnen we lang volhouden, want we zijn al lang een gezond, winstgevend bedrijf. Wat we nu lanceren is een add-on.” Het volgende punt aan de horizon? “Het verbeteren van leerlingenvervoer.” In de afgelopen jaren haalde Snel een Taxi bij informals en met een crowdfundingactie in totaal 2,5 miljoen euro groeigeld op.
emerce
27-05-2025 08:33