De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 50.000 euro toegekend aan het project The times they are AI-changin: how engaging with artificial intelligence affects creativity in the music industry” van Yosha Wijngaarden (universitair docent media en creatieve industrie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)).
The times they are AI-changin gaat over de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) en de ingrijpende veranderingen die dit teweegbrengt binnen de muziekindustrie. Het project onderzoekt hoe muzikanten hun creatieve proces aanpassen aan AI-tools. In samenwerking met Thunderboom Records, een innovatielab voor de muziekindustrie, onderzoekt Wijngaarden hoe muzikanten AI-tools gebruiken en ermee interacteren tijdens hun creatieve proces. Ze interviewt muzikanten vóór, tijdens en na hun interactie met AI-tools om te onderzoeken welke toegevoegde waarde experimenteren met AI volgens hen heeft, en hoe zij die ervaren en evalueren.
Daarbij kijkt ze ook naar wat muzikanten ermee willen bereiken, wat wel en niet lukt en hoe AI het maken van muziek als geheel kan veranderen. Maakt AI het bijvoorbeeld eenvoudiger voor muzikanten om sounds te ontwikkelen en te experimenteren? En waar liggen de uitdagingen in de interactie met AI-tools? Zo hoopt Wijngaarden nieuwe inzichten te krijgen in de samenwerking tussen mens en AI in de muziekindustrie.
De partner in Wijngaardens onderzoek, Thunderboom Records, is een toonaangevend instituut voor het democratiseren van nieuwe muziektechnologie zoals AI, mobiele hologrammen en avatars. Het doel is om het speelveld in de muziekindustrie gelijker te maken door artiesten, professionals en organisaties toegang te bieden tot eerlijke, veilige en gebruiksvriendelijke technologie.
Een project dat Thunderboom faciliteert en waar Wijngaarden bij aansluit voor haar onderzoek is Get Back. Dit project bouwt fysieke AI-robots die muziek genereren in realtime jamsessies, zodat muzikanten kunnen communiceren en improviseren via hun instrumenten, zonder ooit een computer aan te raken. Een ander betrokken project is “WAIVE”, dat gegevens gebruikt uit het publieke domein, zoals erfgoedarchieven, om generatieve AI-modellen te trainen en innovatieve muziektools te maken voor live artiesten.
emerce
26-05-2025 06:08