Europese adverteerders besteedden 119 miljard aan internetreclame (+16%)

De grootste stijging in jaren van online reclamebudgetten rapporteert IAB Europe over het jaar 2024. Adverteerders gaven 118,9 miljard euro uit, waarvan een kwart naar socialmedia ging. Dat komt naar voren in de jongste marktcijfers van IAB Europe in het jaarlijkse AdEx-rapport. Die werden woensdag gepresenteerd tijdens jaarcongres Interact in Brussel, de stad waar het event ooit voor het eerst in de kelder van een hotel werd gehouden. In Nederland gaven adverteerders 4,3 miljard euro uit aan digitale reclame (+13,2%). Daarvan ging twee miljard naar search (+11%) en 1,1 miljard euro naar display ads, waarvan 55% naar video. Bijna tweederde van alle reclame-uitgaven in Europa is inmiddels digitaal (67,2%). Die ene derde gaat dus naar uitingen op radio, televisie en billboards en in kranten en tijdschriften. Van die digitale bestedingen gaat dan nog eens driekwart naar Amerikaanse techreuzen. Hoofdeconoom Daniel Knapp van IAB Europe schetst: “Vroege voorspellingen voor 2025 wijzen op een hernieuwde periode van volatiliteit en een mogelijke herstart van een achtbaan. Gedreven door macro-economische onzekerheid en geopolitieke spanningen, waaronder de impact van nieuwe EU-tarieven, zullen adverteerders waarschijnlijk een voorzichtige, afwachtende houding aannemen, waarbij meetbare resultaten en prestaties prioriteit krijgen boven brede experimenten.” Voor het eerst rapport eerthet IAB naast Search, Display en Classifieds twee andere categorieën apart: socialmedia en retailmedia. Uitgaven aan socialmedia groeiden afgelopen jaar met 23,9 procent, bij retailmedia 22,2 procent. Enkel de categorie video noteerde met 24,5 procent een sterkere groei. Dat komt deels door, wat heet, reclame op connected-tv. Dat speelt in Nederland geen grote rol. Audio speelt op de grote berg digitaal reclamegeld niet echt een rol van betekenis, want komt met een groei van 18,3 procent niet verder dan 1,1 miljard euro. IAB Europe omschrijft dit specifieke kanaal als ‘complementair aan radio’. Foto: Najib Samatar, Unsplash
emerce
23-05-2025 08:34