Omzet Duitse digital agencies naar 2,4 miljard euro

De grootste Duitse digitale bureaus zetten vorig jaar voor 2,4 miljard euro aan handel om. De omzet uit e-commerce- en marketingdiensten daalde bij de meeste van de grootste agencies. Dat komt naar voren in de net gepubliceerde Internetagentur-Ranking van het Bundesverbands Digitale Wirtschaft (BvDW). Dit rapport verschijnt jaarlijks. De allergrootste tien bureaus (afbeelding onderaan de tekst) zijn goed voor een omzet van 1,3 miljard euro. Omgerekend is deze kleine groep dus goed voor 56 procent van de brancheomzet. Het brancheverslag van BvDW maakt ook een opsplitsing naar disciplines. De deelverslagen laten zien, dat de omzet uit e-commerce- en marketingdiensten bij de meeste van de grootste agencies daalde met vijf à tien procent, met uitschieters naar beneden. Over de daling in e-commerce zegt David Bredenbeck van bureau Smart Commerce: “Deze ontwikkeling is toe te schrijven aan een kleiner aantal aanbestedingen en projecten in de gehele e-commercebranche.” Een digitaal bureau dat in de ranglijst staat, genereert gemiddeld 17,2 miljoen euro aan inkomsten en heeft ongeveer 140 mensen in dienst. De omzet per hoofd van de populatie ligt iets boven de 122.100 euro. Minder dan vorig jaar Bij de 137 bureaus die in de ranglijst zijn opgenomen, zijn in totaal 19.285 vaste medewerkers werkzaam. Vergeleken met het voorgaande jaar is dit een daling van 5,2 procent in de omzet en een afname van 3,5 procent in banen. Bij Dutch Digital Agencies zijn ongeveer 150 bureaus aangesloten met ruim negenduizend. Diens laatste jaarrapportage dateert van de zomer van 2024. Destijds was sprake van een groeiverwachting van twaalf procent over het hele jaar. Of dat juist was, moet over ongeveer twee maanden blijken. Foto: Edwin van Buuringen (cc)
emerce
21-05-2025 06:24