Het aantal impressies bij zoekmachine Google steeg afgelopen jaar met 49 procent, maar de doorklikratio daalde met dertig procent. Oorzaak: de invoering van AI Overviews, antwoorden boven de zoekresultaten.
Dit komt naar voren in Amerikaanse cijfers van SEO-bureau BrightEdge dat onderzoek deed naar de verschuivende patronen in hoe consumenten Google gebruiken. De reden voor het onderzoek is het feit dat de AI Overviews in maart een jaar online zijn in de VS.
Zo blijkt verder dat AI-overzichten nu in meer dan elf procent van de zoekresultaten verschijnen, een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar.
Dit betekent dat zoekvragen vaker op de resultatenpagina worden beantwoord, wat de noodzaak tot doorklikken wegneemt.
Gebruikers passen hun gedrag ook zichtbaar aan op de nieuwe vorm, of werking, van de zoekmachine. Het aantal langere en complexere zoekopdrachten is sinds vorig jaar gegroeid met 49 procent. Concreet betekent dat, dat de zoekvragen uit meer woorden bestaan.
BrightEdge keek ook naar de AI-zoekconcurrentie van Google. ChatGPT blijkt dan met afstand de grootste. Dat groeide afgelopen maand met 21 procent. Op afstand volgen de nummers twee en drie, Perplexity en Gemini. Daar weer ver achter komen Claude, Meta en Grok.
De onderzoekers rekenen voor, dat Google nog steeds meer dan negentig procent marktaandeel heeft. Niettemin vindt er een serieuze verschuiving in zoekgedrag plaats, want GenZ en millennials zijn grootgebruikers van de GPT-achtigen. Verandering op de zoekmarkt komt van onder.
Het rapport vertelt marketeers: “De opkomst van AI-zoekmachines en autonome agents verandert fundamenteel hoe zoektechnologie werkt en hoe merken en uitgevers succes meten. Traditionele statistieken zoals click-throughs zijn gestaag afgenomen sinds de lancering van AI-oplossingen, terwijl AI-gestuurde impressies die via technologieën zoals AI Overviews naar voren zijn gekomen, sterk in opkomst zijn.”
“Nu generatieve engines gebruikers door gepersonaliseerde conversaties leiden, wordt zichtbaarheid in de AI-laag noodzakelijk. Onze gegevens bevestigen dat er een groeiende behoefte is om prestaties te heroverwegen, niet in termen van clickthroughs, maar van invloed, door ze in de juiste context en op het juiste moment in de AI-ervaring te laten verschijnen.”
Nederland was een week geleden een van de laatste Europese landen waar AI Overviews werden ingevoerd. Europa op zijn beurt was een van de laatste regio’s waar Google deze nieuwe informatie-interface uitbracht.
emerce
19-05-2025 10:54