Alibaba verlaagt kosten AI-zoektraining met 90 procent dankzij nieuwe methode

De Chinese techgigant Alibaba Group heeft een doorbraak aangekondigd in het verlagen van de kosten voor het trainen van AI-modellen voor zoekfunctionaliteit. Dankzij een nieuwe methode genaamd ZeroSearch zouden deze kosten tot wel 90 procent lager uitvallen, meldt de China Morning Post. Volgens een recent gepubliceerde onderzoeksnota verbeteren Alibaba’s onderzoekers de zoekmogelijkheden van AI-modellen via simulaties, zonder dat die interactie hoeven te hebben met echte zoekmachines. De methode voorkomt de hoge kosten die normaal gepaard gaan met het doorsturen van zoekopdrachten via commerciële zoekdiensten. In plaats daarvan kunnen AI-modellen, die al getraind zijn op grote kennisdatabases, zelf hoogwaardige antwoorden genereren op vragen. ZeroSearch maakt het mogelijk om een referentiemodel te gebruiken als een soort zoekmachine, waarmee andere AI-systemen getraind kunnen worden. Hierdoor wordt de afhankelijkheid van dure externe infrastructuur sterk verminderd. Dat maakt deze technologie vooral interessant voor kleinere ontwikkelteams met beperkte middelen. Een concreet voorbeeld laat zien hoeveel kosten er bespaard worden: het versturen van 64.000 zoekopdrachten naar Google via een API (softwarekoppeling) kost zo’n 586,70 Amerikaanse dollar. Als dezelfde training wordt uitgevoerd met een AI-model van 14 miljard parameters, dalen de kosten naar 70,80 dollar – een besparing van 88 procent. De onderzoekers benadrukken dat verbeterde zoekmogelijkheden van cruciaal belang zijn voor het versterken van de redeneervermogen en de inhoudsgeneratie van AI-systemen. Deze innovatie past binnen Alibaba’s bredere strategie om AI-zoektechnologie verder te ontwikkelen. Een dezer dagen introduceerde Alibaba nieuwe AI-zoekfuncties in Quark, momenteel China’s populairste AI-app volgens Aicpb.com. De nieuwe functie, deep search, combineert het redeneervermogen van Alibaba’s Qwen-modellen met live internetzoekopdrachten. Volgens het Quark-team levert dit nauwkeurige antwoorden op complexe vragen. De functie is beschikbaar op zowel mobiele apparaten als computers. Ook andere Chinese techbedrijven investeren volop in AI-zoektechnologie. Zo heeft Baidu het R1-redeneermodel van start-up DeepSeek geïntegreerd in zijn zoekmachine, waarmee gebruikers beknopte samenvattingen krijgen bij hun zoekresultaten. Daarnaast hebben DeepSeek (uit Hangzhou) en Moonshot AI (uit Peking) real-time zoekfunctionaliteit toegevoegd aan hun chatbots, om gebruikers betere en actuelere antwoorden te bieden.
emerce
19-05-2025 08:10