AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26 procent maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”. AI heeft de potentie om werk slimmer, efficiënter én leuker te maken – maar voorlopig blijft het bij beloftes.
De adoptie van AI blijkt sterk geconcentreerd bij het hoger management. 57 procent van de directieleden gebruikt AI, maar bij uitvoerende medewerkers zonder klantcontact ligt dat percentage op slechts 17 procent.
De adoptie verschilt aanzienlijk per branche. In ICT en financiële dienstverlening wordt AI relatief vaak ingezet, maar in sectoren als zorg, transport en retail blijft het gebruik achter. Belemmerende factoren zijn onder meer een gebrek aan expertise, hoge implementatiekosten en zorgen over privacy.
Ook binnen organisaties zien we een kloof. AI-gebruikers voelen zich lang niet altijd deskundig. Slechts 43 procent beschouwt zichzelf als ervaren gebruiker. Daar komt bij dat 61 procent verwacht zich nieuwe vaardigheden eigen te moeten maken. En onder niet-gebruikers denkt 35% – wellicht ten onrechte – dat ze geen nieuwe kennis nodig hebben.
AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt …
emerce
17-05-2025 07:11