RTL Group is 2025 sterk begonnen. Het aantal betalende abonnees voor de streamingdiensten steeg met 18 procent, waarmee de grens van zeven miljoen gebruikers werd overschreden. Zowel de inkomsten uit streaming als uit digitale advertenties groeiden met 29 procent, wat de daling in tv-reclame-inkomsten compenseerde.
Productiehuis Fremantle boekte vooruitgang op het gebied van IP-ontwikkeling en de inzet van kunstmatige intelligentie. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de lancering van een nieuwe AI-gerichte productielabel: Imaginae Studios.
De totale omzet van RTL Group daalde met 2 procent naar €1,292 miljoen (Q1 2024: €1,318 miljoen). Deze afname kwam vooral door lagere inkomsten uit content bij Fremantle en teruglopende tv-reclame, hoewel dit deels werd opgevangen door groei in streamingomzet. Organisch gezien bedroeg de omzetdaling 5,6 procent.
De totale advertentie-inkomsten bleven stabiel op €685 miljoen (Q1 2024: eveneens €685 miljoen), waarvan: 507 miljoen afkomstig was van tv-reclame (Q1 2024: €528 miljoen), 103 miljoen uit digitale advertenties (Q1 2024: €80 miljoen) en 75 miljoen uit radio, print en overige kanalen (Q1 2024: €77 miljoen).
In Duitsland behaalde RTL Deutschland in het eerste kwartaal van 2025 een gezamenlijk marktaandeel van 26,2 procent onder de commerciële doelgroep van 14- tot 59-jarigen (Q1 2024: 28,1 procent). Daarmee lag RTL nog altijd 6,4 procentpunt voor op ProSiebenSat.1 (Q1 2024: 8,0 procentpunt voorsprong). RTL, het hoofdnetwerk van de groep, was bovendien de enige commerciële zender met een dubbelcijferig gemiddeld marktaandeel van 10,1 procent (Q1 2024: 10,9 procent).
emerce
15-05-2025 08:18