‘Vijf procent Nederlands reclamegeld naar TikTok’

Vijf procent van de reclamebudgetten van webwinkels en B2C-bedrijven wordt uitgegeven bij TikTok. Dat is althans wat de cijfers van Billy Grace laten zien. Dat is een bedrijf dat AI-technologie inzet om tracking, attributie en data-analyse uit te voeren op een privacyvriendelijke manier. Simpel gezegd: ze zien waar hoeveel geld wordt uitgegeven en met welk effect. CEO Mitch Voskuilen deelt deze cijfers met Emerce om te laten zien hoe snel TikTok zich als reclamevehikel in Nederland heeft gemanifesteerd. “De share of wallet is in 2024 van een procent gestegen naar vijf procent”, een percentage dat in het eerste kwartaal van dit jaar vrij stabiel bleef. “TikTok zit vaak aan het begin van een klantreis. Het levert minder kliks op, maar wel meer impressies.” Dat betekent dat de social video’s vooral worden ingezet om de merkbekendheid van een winkel of merk te vergroten. “Marketeers kennen nu veel meer waarde toe aan TikTok als kanaal omdat onze tool dat waardetoekenning meetbaar maakt. Branding wordt belangrijker, creatie wordt belangrijker.” Maandelijks gaan er tientallen miljoenen euro’s over Billy Grace, waarvan zestig procent van e-commercepartijen en veertig procent van B2C en voor leadgeneratie.
emerce
14-05-2025 09:50