De Atos Groep kondigt Genesis aan, een vierjarige strategische en transformatieplan met als doel de terugkeer naar een duurzaam groeipad en het verbeteren van de winstgevendheid. Dit moet mogelijk worden na het voltooien van de financiële herstructurering eind vorig jaar.
Het plan wordt nader toegelicht tijdens de investeerdersdag later vandaag. Atos streeft naar een omzet van negen á tien miljard euro met een operationele marge van rond de tien procent in 2028. Vorig jaar bedroeg de omzet 9,6 miljard euro, maar dat is inclusief de omzet van onderdelen die binnenkort worden gestopt of afgestoten.
Genesis draait in essentie om het benutten van kerncompetenties van Atos, alsmede herstel van blijvende winstgevende groei. Kasstroomgeneratie en gedisciplineerde kapitaalallocatie gelden als drijfveren voor schuld-afbouw.
Atos moet een wereldwijde ai-gedreven technologiepartner worden die veilige end-to-end digitale trajecten levert. De groep werkt aan versnelde investeringen in innovatie en snelle opschaling van technologische diensten met een aanzienlijke ai-inspanning. Een nieuwe businesslijn die zich toelegt op data en ai, moet een groeimotor worden, met een toename van twee- naar tienduizend medewerkers tegen 2028. Op de schaal van de groep zal honderd procent van het personeelsbestand tegen 2026 ai-gecertificeerd zijn.
De groep werkt aan de stroomlijning van een wereldwijd netwerk. De groep concentreert zich op gebieden waar de it-dienstverlener nog een hoge winst- en groeipotentie ziet. Dit betekent dat de groep zich terugtrekt uit verschillende niet-kernlanden die minder perspectief bieden, voornamelijk binnen de divisie Internationale Markten.
Regionale hubs
Atos Group zal nu opereren vanuit zes regionale hubs, waaronder België & Nederland & Scandinavië. Een leiderschapsteam is aangesteld om het transformatieplan van de Groep aan te sturen. Een sterker operationeel model moet leiden tot een efficiëntere organisatie.
De it-dienstverlening wordt georganiseerd rond zes bedrijfsonderdelen: 1) cloud & moderne infrastructuur, 2) cyberservices, 3) data & ai (nieuw), 4) digitale applicaties, 5) smart platforms (diensten op grote enterpriseplatforms als SAP en ServiceNow) en 6) digitale werkplek. Eviden, een meer productgericht bedrijf, wordt op zijn beurt georganiseerd rond vier productlijnen: cybersecurityproducten, advanced computing, mission-critical systems en vision ai.
Met de oprichting van een businesslijn die zich toelegt op data en ai, wil de groep de bestaande expertise volledig benutten om klanten verbeterde, waardevollere diensten te leveren via een full-stack-data- en ai-engine die is geïndustrialiseerd voor schaalbaarheid. Tegelijkertijd worden een hogere leveringsefficiëntie en lagere kosten binnen de groep gerealiseerd.
computable
14-05-2025 12:12