VodafoneZiggo haalt klanten binnen via externe belbedrijven, die gebruikmaken van misleiding, agressieve en verboden verkooptactieken. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en het FD. Vooral kleine zelfstandigen zijn de dupe.
Twee externe verkoopbedrijven – MAE Group en Quick Net Solutions – bellen zzp’ers met onduidelijke of ronduit misleidende aanbiedingen voor zakelijke VodafoneZiggo-abonnementen.
Die gesprekken verlopen vaak zonder dat ondernemers weten dat ze een zakelijk contract afsluiten, met een langere looptijd, geen bedenktijd en vrijwel geen ontsnappingsmogelijkheid. Dat terwijl zogenoemd ‘cold calling’ (ongevraagd bellen met een commercieel aanbod) sinds 2021 wettelijk verboden is. Toch worden ondernemers nog steeds structureel benaderd.
Deze ‘resellers’ werken met verkoopscripts, waarin het bewust weglaten of snel mompelen van cruciale contractinformatie wordt aangemoedigd.
Op social media geven de bedrijven een inkijkje in hun cultuur: verkopers worden aangemoedigd met bonussen als Rolex-horloges of tripjes naar Ibiza, klantgesprekken worden geparodieerd, en snelheid lijkt belangrijker dan zorgvuldigheid.
VodafoneZiggo laat in een reactie weten dat de externe belbedrijven onder eigen verantwoordelijkheid werken, en dat zij alleen mogen bellen als er sprake is van een ‘opt-in’. Hoe die toestemming tot stand komt en hoe de telefoonnummers zijn verkregen, blijft onduidelijk.
emerce
13-05-2025 17:37