Ondernemers Denis Debacker, Pieter Verschueren en Mathias Noyez hebben Rankshift gelanceerd, een SaaS-oplossing die inzicht geeft in de zichtbaarheid van merken binnen Large Language Models zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini. De Belgische startup speelt hiermee in op een snelgroeiende behoefte van bedrijven om inzicht te krijgen in hun vindbaarheid.
Terwijl traditionele SEO-tools zich blijven richten op Google, focust Rankshift zich bewust op het snel veranderende speelveld van LLM’s en generatieve AI.
Met Rankshift ontdek je hoe vaak je merk verschijnt in AI-antwoorden, welk sentiment eraan gekoppeld is (positief, neutraal of negatief), en welke bronnen AI gebruikt om die antwoorden te genereren. Je ziet ook waar je verkeer kunt ‘stelen’ van concurrenten.
Zichtbaar zijn als merk in AI-antwoorden is één ding, maar minstens zo belangrijk is de manier waarop er over je merk gesproken wordt. Word je geassocieerd met de juiste waarden, of juist in een negatief daglicht geplaatst? In dat laatste geval helpt het weinig dat je merknaam genoemd wordt, want het zal je geen nieuwe klanten opleveren.
Tijdens tests in de Belgische telecomsector bleek bijvoorbeeld dat het sentiment rond Telenet vaak negatief is. In antwoorden van ChatGPT werd onder meer verwezen naar een toename van klachten over de klantendienst in de voorbije jaren. Zulke inzichten helpen bedrijven niet alleen om te begrijpen hoe ze gepercipieerd worden, maar ook om gericht aan hun reputatie te werken.
‘Als je merk niet genoemd wordt in AI-antwoorden, besta je voor veel mensen simpelweg niet’, zegt medeoprichter Pieter Verschueren, ook zaakvoerder bij Depends SEO agency. ‘ChatGPT overschreed eind maart de kaap van 500 miljoen wekelijkse gebruikers, en ook Google Gemini telt inmiddels 350 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat illustreert hoe AI-zoekmachines steeds vaker het startpunt van zoekopdrachten worden. Maar tot nu toe wist niemand hoe je daar als merk zichtbaar wordt. Rankshift verandert dat.’
Na een periode van intensieve tests met enkele grote Belgische bedrijven is Rankshift nu beschikbaar voor het brede publiek. Verschillende testgebruikers zijn inmiddels klant geworden, wat de toegevoegde waarde van de tool onderstreept. Intussen hebben zich al meer dan 200 bedrijven aangemeld op de wachtlijst.
De tool is ook beschikbaar via een 7-daagse gratis proef. Gebruikers betalen daarna op basis van een flexibel creditsysteem, waarbij je alleen betaalt voor wat je nodig hebt.
Rankshift is ontstaan vanuit een duidelijke marktvraag: De oprichters waren al werkzaam op de markt voor zoekoptimalisatie.
Denis Debacker richtte, toen e-commerce in België nog in de kinderschoenen stond, een eigen webshop op. Sindsdien werkte hij jarenlang als ontwikkelaar binnen diverse IT-omgevingen en bouwde hij meerdere tools, zowel voor eigen gebruik als op maat van klanten. Met Rankshift bundelt hij die ervaring in een innovatieve SaaS-oplossing.
Mathias Noyez en Pieter Verschueren zijn de drijvende krachten achter SEO agency Depends. Ze begeleiden al jaren toonaangevende bedrijven als DPG Media, Dewaele, Teamleader en Renson in hun digitale groeitrajecten. Ook de wereld van LLM’s is hen niet vreemd: eerder dit jaar lanceerden ze als eerste in België de dienst Generative Engine Optimization (GEO).
Het neiuwe bedrijf is ontstaan uit marktvraag. ‘Steeds meer klanten vroegen ons of en hoe ze zichtbaar waren in tools als ChatGPT en Perplexity. Die vragen konden we eerst niet beantwoorden, tot we besloten om het probleem zelf op te lossen.’
emerce
13-05-2025 08:20