Merken autoriseerden 85.000 TikTok Shops

Een kleine 85.000 commerciële gebruikers van TikTok kregen van geregistreerde merken toestemming om hun spullen te verkopen via de Shop-sectie van de video-app. In zijn net gepubliceerde Transparency Report geeft TikTok een indicatie van hoeveel winkeltjes er actief zijn op het platform. Hierbij gaat het overigens enkel om de winkels die geschreven toestemming kregen van merkproducenten. Het aantal geautoriseerde verkopers verdubbelde ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. Zestienduizend creators, of influencers, werd de verkooprecht ontnomen door TikTok omdat ze zich niet aan de spelregels hielden. Het internationale halfjaarverslag gaat in essentie juist over de handel die níet is toegestaan en is tegengehouden. Deze getallen zijn aanmerkelijk groter. “TikTok Shop heeft proactief meer dan 125.000 livestreams en meer dan 550.000 korte video’s wereldwijd stopgezet vanwege zorgen over inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten.” In de laatste maanden van 2024 werden er 7,5 miljoen producten uit de systemen verwijderd voordat ze online konden komen. TikToks surveillance lijkt effectief, want slechts een klein deel glipte door de mazen en werd achteraf verwijderd: 750.000 producten. In het jaar 2024 legde TikTok in Europa met zijn reclamebusiness, wereldwijd goed voor een geschatte omzet van 32 miljard dollar, de fundamenten voor zijn eigen e-commerceplatform. De Europese uitrol daarvan vindt nu plaats. Eerst naar de grote landen en tegen het einde van het jaar vermoedelijk ook naar kleinere gebieden als Nederland. Foto: Pablo Zuchero, Unsplash
emerce
07-05-2025 06:04