Neople geeft collegiale kantoorrobotjes ‘autonomie’

De moderne AI-collega’s op klantenservices van techbedrijf Neople kunnen sinds kort zelfstandig inloggen en surfen over SaaS-systemen om hun menselijke collega’s te ontlasten. Althans, dat betreft de bedrijven die de AI-technologie van start-up Neople uit Den Bosch gebruiken. Neoples, zoals de geautomatiseerde medewerkers worden genoemd, werken naast menselijke collega’s. Deze houden zelf dan meer tijd over voor hoogwaardigere klantcontacten. Zo bewijst de praktijk nu bij een kleine tweehonderd klanten, legt directeur Hans de Penning aan Emerce uit. Net als menselijke medewerkers zijn de AI-collega’s getraind op bedrijfsinformatie, productportfolio en op hoe men met de klanten wil omgaan. De chatbots werk zelfstandig, maar staan wel onder supervisie van een mens. Eind vorige week voegde De Penning een nieuw element toe aan zijn dienstverlening: Neople Studio. De kern daarvan is dat de neople niet enkel reactief maar ook proactief kunnen optreden. “Denk aan een klant van een webwinkel die op het laatste moment zijn net geplaatste order wil veranderen. De AI-collega’s kunnen zelfstandig in de systemen die order opzoeken en aanpassen”, zowel in de systemen van de winkel zelf maar, als nodig, ook bij externe SaaS-diensten. “Een klant verraste ons door zijn AI-collega een prijsanalyse te laten uitvoeren bij de concurrentie. Een andere liet de neople onderzoeken bij de verschillende logistieke partners waar een pakket was gebleven. Je hebt hier nul programmeerkennis voor nodig. Het is wel zo, dat hoe specifieker de vraag hoe hoger de kwaliteit van het antwoord.” De chatbots kunnen namelijk autonoom browsen als ze een opdracht ontvangen. Dat verloopt via Browser Use. Dit systeem blijkt op dit moment precies AI-bouwers nodig hebben. Meer specifiek gaat het hierbij om AI-agents. Dat zijn een soort robotjes die instructies uitvoeren in opdracht van een mens of een hogere AI-bot. Zo’n opdracht omvat het klikken over een website (“Hey ChatGPT, boek een pizzeria om 20:00 uur“), het begrijpen van het resultaat en daar weer mee handelen. Systemen als ChatGPT, en tal van andere AI-bots, kunnen dit ook wel, maar Browser Use werkt conceptueel anders. AI-bots maken namelijk eerst een schermafbeelding, lezen die en klikken vervolgens. De Zwitsers achter de onderwaterbrowser bouwden een systeem dat losse webelementen kan detecteren en behandelen. Dat levert tijdswinst op en vergt minder IT-belasting. Een alternatieve technologie voor Browser Use is Model Context Protocol (MCP). Ontwikkeld door Anthropic kreeg dat support van OpenAI, Google en Mistral. Na uitvoering van een autonome taak geeft een neople een berichtje aan zijn mensencollega’s. Het Studio-dashboard is bedoeld om het werk van de werkbots zo transparant mogelijk te maken. Hier is precies te zien welke overwegingen en handelingen ten grondslag liggen aan de acties. “Je kunt er ook workflows testen voordat ze live gaan en prestaties en teamadoptie in realtime volgen.” De Penning merkt dat het beschikbaar komen van AI-tools tot een soort heroverweging leidt bij ondernemers. “Met een dienst als de onze kun je snel extra mensen inzetten op elk gewenst moment, maar je ziet ook bedrijven processen uit handen geven door AI-automatisering.” Notendop 1. Neople ontwikkelt AI-collega’s (chatbots) die zelfstandig kunnen inloggen en navigeren door SaaS-systemen voor klantenservice. De AI-agents kunnen proactief taken uitvoeren, zoals orderwijzigingen, prijsanalyses en logistieke onderzoeken, zonder programmeerkennis. Neople Studio biedt een transparant dashboard waarmee bedrijven de autonome werkzaamheden van AI-medewerkers kunnen volgen en testen. Foto: Israel Andrade, Unsplash
emerce
06-05-2025 06:11