Bijna helft Nederlanders ziet wel wat in one-click-check-out

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten staat open voor het gebruik van ‘one-click-check-out’, waarbij betaalgegevens in het proces worden opgeslagen, zodat ze niet elke keer opnieuw hoeven worden ingevoerd. Veel consumenten blijven echter voorzichtig, vooral als de aanbieder onbekend is. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europees fintechbedrijf payabl. Ongeveer een kwart van de respondenten is helemaal niet bereid om betaalgegevens af te geven, zo laat het onderzoek zien. Nederlandse consumenten staan er wel steeds meer voor open om over te stappen op een andere online-betaalmethode als deze betaalmethode sneller en gemakkelijker is, of recht geeft op korting. Maar veiligheid van de betaalmethode is de belangrijkste factor in de afweging om over te stappen. Ongeveer 51 procent van de Nederlandse online shoppers is bereid om een nieuwe betaalmethode te gebruiken als dat voordeel oplevert. Bijna een derde (30%) van de ondervraagden zegt dit te doen wanneer het afrekenproces sneller kan. Ook betaalgemak is reden om op een andere manier online af te rekenen. Uit het onderzoek blijkt dat e-commerce diep verankerd is in het Nederlandse dagelijks leven: 46 procent van de shoppers koopt wekelijks online en besteedt dan gemiddeld 60 euro per transactie. iDEAL is bij online aankopen de populairste betaalmethode, met een voorkeur van 39 procent van de Nederlanders. PayPal volgt met 35 procent, gevolgd door directe bankoverschrijvingen (27%) en creditcards. Opvallend is dat 65 procent van de Nederlandse consumenten verschillende betaalmethoden gebruikt, zowel online als in de fysieke winkel. Contant geld blijft de eerste keuze voor aankopen in de winkel (58%). Gemiddeld noemen Europese consumenten snelheid (46%), gemak (44%) en veiligheid (41%) als de belangrijkste redenen om voor een betaalmethode te kiezen. Die argumenten worden genoemd vóór gewoonte (21%) of brede acceptatie (29%) – wat suggereert dat de keuze voor een betaalmethode doelbewust is en niet een gewoonte. Binnen Europa vindt 44 procent van de consumenten dat retailers, banken en betalingsverwerkers verantwoordelijk zijn voor fraudepreventie. Slechts 24 procent van de ondervraagden legt deze verantwoordelijkheid bij zichzelf.
emerce
02-05-2025 08:22