Rechter: Klarna’s boetes bij te laat betalen zijn onderdeel van verdienmodel

De rechtbank Midden-Nederland heeft geoordeeld dat de kosten die achterafbetaaldienst Klarna rekent bij te laat betalen – zoals aanmanings- en incassokosten – deel uitmaken van het verdienmodel van het bedrijf. In totaal deed de rechtbank uitspraak in vijf zaken tegen verschillende ‘koop nu, betaal later’-diensten. In twee van die zaken betrof het Klarna. Volgens de rechter gaat het in die gevallen om consumentenkrediet (een lening), terwijl dit niet duidelijk werd vermeld. Bij het verstrekken van een lening gelden wettelijke verplichtingen, zoals het waarschuwen dat lenen geld kost en het toetsen van het inkomen van de klant. Klarna heeft hier niet aan voldaan, waardoor de extra kosten komen te vervallen. Volgens jurist André Moerman die met de NOS sprak kunnen klanten die in het verleden incassokosten betaalden deze mogelijk terugvorderen. Ook wie nu nog moet betalen, kan met deze uitspraak bezwaar maken. Hoewel achteraf betalen normaal gesproken niet als consumentenkrediet geldt, wordt dat anders als de incassokosten onderdeel zijn van het verdienmodel. Dat heeft het Europese Hof van Justitie eerder bepaald,. Achterafbetaaldiensten verdienen vooral aan abonnementskosten die winkels betalen om deze betaalmethode aan te bieden. Klarna zegt in een reactie dat het belang heeft bij tijdige betaling, zodat het geld opnieuw en zonder rente kan worden uitgeleend. Het bedrijf stelt dat zijn systeem steeds beter kan inschatten wie op tijd betaalt. In 2024 leidde minder dan drie procent van de aankopen tot een boete, en dat percentage daalt elk jaar.
emerce
01-05-2025 17:00