Spotify gaat dit jaar over de grens van de 700 miljoen gebruikers, luisteraars die elk goed zijn voor een omzet van twee dollar per maand.
Veertig procent van de gebruikers van de Zweedse streamingdienst hebben een abonnement om muziek, podcasts en audioboeken tot zich te nemen. In tegenstelling tot de andere 400 miljoen gebruikers hoeven zij nooit reclame te horen.
Zojuist publiceerde Spotify de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2025. Die laten zien dat de winst afgelopen jaar met ruim tien procent steeg tot 225 miljoen euro.
De omzet kwam uit op 4,2 miljard euro (+15%) bij een bruto winstmarge van 32 procent.
De reclame-inkomsten stegen acht procent naar 419 miljoen euro. Het gros van de omzet, de overige 3,8 miljard, komt uit abonnementsgelden.
Volgens de Britse zakenkrant Financial Times is Spotify van plan om deze zomer in veel landen de abonnementsprijzen te verhogen. Daarnaast overweegt het bedrijf een nieuw Super-Premium-abonnement te lanceren, met extra functies en hogere audiokwaliteit.
Insiders melden dat Spotify van plan is om de prijs voor individuele abonnementen in Europa en Latijns-Amerika met ongeveer één euro te verhogen. In Europa zou de prijsstijging mogelijk al in juni ingaan.
De muziekindustrie dringt al langer aan op prijsverhogingen bij streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music. Volgens vertegenwoordigers uit de sector zijn de abonnementsprijzen de afgelopen jaren minder hard gestegen dan de inflatie en liggen ze, vergeleken met videodiensten zoals Netflix, nog relatief laag.
Als Spotify de prijzen in Duitsland verhoogt, zou een individueel abonnement stijgen van 11 naar 12 euro per maand. Of ook de tarieven voor Duo- en Familie-abonnementen verhoogd worden, is nog niet bevestigd, maar lijkt waarschijnlijk.
De laatste keer dat Spotify de prijzen verhoogde was in oktober 2023, toen de kosten met één tot drie euro stegen. Dit was de eerste prijsverhoging voor het Premium-abonnement sinds de dienst in maart 2012 in Duitsland werd gelanceerd.
Naast de bestaande abonnementen werkt Spotify aan een nieuwe Super-Premium-optie, mogelijk onder de naam Music Pro. Dit abonnement zou volgens de Financial Times 18 dollar per maand kosten en speciaal gericht zijn op fanatieke muziekliefhebbers.
emerce
29-04-2025 12:54