In slechts zes maanden tijd is het aantal bezoeken aan retail- en reiswebsites via AI-assistenten met 50 procent gestegen in het Verenigd Koninkrijk. Financiële websites zagen zelfs een groei van 700 procent, volgens Adobe Analytics*. Uit recent onderzoek van Adobe onder ruim 4.000 Europese consumenten blijkt dat 73 procent al eens een AI-assistent heeft gebruikt, waarvan 26 procent dit regelmatig doet en 24 procent zelfs dagelijks.
De explosieve groei van AI-verkeer naar retail-, reis- en financiële websites laat zien dat AI geen nichetechnologie meer is. AI speelt een steeds grotere rol in de digitale economie en het dagelijks leven van consumenten.
35 procent van de Europese consumenten gebruikt AI bij online aankopen. Bijna driekwart van hen (73%) ziet AI als hun belangrijkste bron voor productonderzoek. 31 procent van de consumenten zet AI in bij het plannen van reizen. Met name jongere generaties gebruiken de technologie voor inspiratie, advies en budgettering. Maar liefst 85 procent van de AI-gebruikers geeft aan dat AI hun reiservaring heeft verbeterd.
AI en financiële diensten: 24 procent van de respondenten raadpleegt AI bij financiële beslissingen, zoals het kiezen van bankproducten (38%), uitleg over investeringen (36%) en investeringsadvies (35%). Opvallend is dat 91 procent van de gebruikers op AI vertrouwt voor financieel advies, 37 procent gaat zelfs volledig af op AI-aanbevelingen zonder extra controle.
AI heeft een grote invloed op het online koopgedrag, maar leidt nog niet altijd tot directe aankopen. Shoppers die via AI een retailer bezoeken, spenderen 23 procent meer tijd op de website, maar zijn 38 procent minder geneigd tot een aankoop dan niet-AI-gebruikers. De technologie wordt vooral ingezet voor productvergelijking, wat suggereert dat consumenten AI als tussenstap gebruiken voordat ze overgaan tot aankoop.
89 pro cent van de Gen Z’ers heeft minstens één keer een AI-assistent gebruikt, waarvan 41 procent regelmatig. Bovendien beschouwt 87 procent van Gen Z zichzelf als een AI-expert; zij voelen zich zeker genoeg om AI-assistenten aan anderen uit te leggen.
Gen Z’ers en Millennials vertrouwen AI het meest voor financiële beslissingen. In zowel Frankrijk als Duitsland gebruikt meer dan 60 procent de technologie voor budgetbeheer en investeringsadvies. AI-gebruik onder Generatie X en Babyboomers groeit langzamer, maar zal naar verwachting de komende jaren met 50 procent toenemen.
Een belangrijke ontwikkeling binnen AI-gebruik is de opkomst van AI-agents – geavanceerde AI-systemen die zelfstandig handelen en beslissingen nemen. 77 procent van de consumenten ziet AI-agents graag als persoonlijke assistenten voor het plannen van afspraken, beheren van agenda’s en doen van aankopen. Op dit moment maakt 12 procent al gebruik van AI-agents in het dagelijks leven en 30 procent verwacht dit binnen een jaar te doen.
emerce
11-04-2025 08:10